Sonntag, 21. Juni 2026

Huh hellettä ja keikka Baijeriin

 Enpä muista kokeneeni näin pitkää ja kamalaa hellettä koskaan. Mikä onni, että meillä on aurinkosähkö ja ilmastointi olohuoneessa ja makuuhuoneessa. Terassilla oli eilen +42C eikä tehnyt mieli lähteä ulos.

Viime viikkoina on ollut paljon kivaa ohjelmaa. Kävimme mm. Allumiehen entisen työkaveriporukan tapaamisessa Baijerissa. Kun aika ja paikka oli jo kauan sitten sovittu, ei tajuttu etukäteen, että juuri kun olimme Münchenin parhaassa Biergartenissa on jalkapallon mm-kisoissa Saksan peli. Jos olisimme tienneet, emme varmaan olisi menneet tuonne, mutta mikä onni, että menimme. Waldwirtschaft on sitä oikeaa Baijeria, kannattaa käydä. Saimme hyvää ruokaa  ja tunnelma oli täydellinen, kun Saksa voitti 7-1. Suurimmassa osassa Waldwirtschaftia on itsepalvelu, mutta meille oli varattu palvelu ja se olikin täydellinen.

Yhtenä päivänä kävimme porukan kanssa Münchenin keskustassa. Olen ollut viime aikoina laiska ottamaan kuvia, tässä muutama





Kaikkein parasta oli 5Höfe ostoskeskuksen riippuva puutarha. Katosta roikkuu alaspäin kasvavia kasveja. Kasvien yläpuolella ei ole valoa, sitä tulee vain alhaalta ja siksi kasvit kasvavat alas. Tippakastelu toimii automaattisesti niin, ettei alla kulkevien ihmisten päälle tipu vettä.


Kävimme syömässä Gabelspiel-nimisessä ravintolassa, unohtumaton kokemus, niin loistavia pikkuruokia, kuvassa vain pieniosa menyystä, täydellinen ulkonäky ja maku.

Iloinen yllätys Münchenissä oli, että saimme parkkeerata jopa keskikaupungilla sähköauton kolme tuntia ilmaiseksi.

Ennen Müncheniä käväisimme Ammersee-järvellä





Kotona oli taas kaikki hyvin kun suomalaiset „talkkarit“ olivat kastelleet kukat ja pitänee hyvää huolta kaikesta. Oikeastaan me olemme heille kiitollisuudenvelkaa, mutta he ajattelevat toisin ja jättivät pöydälle kauniin kukkakimpun.


Sonntag, 31. Mai 2026

Naapurin stroke ja Suomen keikka

 En ole varmaan koskaan ottanut niin vähän valokuvia kuin viime viikkoina. Naapurini 86v lähetti viestin ja kysyi voisinko viedä hänet lääkäriin kun hänen jalkansa ei toimi. Normaalisti hän ajaa joka päivä pyörällä pitkiäkin matkoja ja on alppivaellusryhmässä ja patikoi mielellään jopa 40km nuorempien ihmisten kanssa ja mitä enemmän nousua sitä parempi, mutta nyt jalat eivät tahtoneet toimia. Vein hänet lääkäriin (jonne hän ei normaalisti enää mene, koska siellä tyrkytettiin hänelle statiineja), mutta kun se oli lähin lääkäri, vein sinne. Eipä kestänyt montaa minuuttia kun lääkäri epäili aivohalvausta ja ehdotti, että veisin rouvan heti sairaalaan eikä tuhlattaisi aikaa ambulanssiin ja sinne sitten kovaa vauhtia ja stroke se oli. Lähes 8h kökötin siellä sairaalassa ennenkuin lääkärin kanssa sai puhua, siihen mennessä potilaan tytärkin oli ehtinyt paikalla. Pahalta näytti, mutta rouva on nyt parempaan päin, puhe on normaalia ja ensi viikolla alkaa 3-4 viikon kuntoutus, Luojan kiitos vai saako niin enää sanoa kun suvivirsi jo kiellettiin.

Tämä kuva on parin viikon vanha, veimme rouvalle punaisen pallon käsiharjoituksia varten ja hedelmäsalaattia ja olen istunut monena päivänä yli kaksi tuntia hänen vierellään, olemme häneb lastensa kanssa tehneet taulukon, johon vierailut merkitään, että emme mene samaan aikaan. Oli se aika shokki näin maallikolle kokea.


Tuttavien 20v poika löysi asunnon ja etsi huonekaluja ja astioita. Meiltä löytyi kellarista Opan hieno kattila ja Schulte-Uferin wokkipannu, molemmat otettu käytöstä sen jälkeen kun saimme induktiolieden, poika oli iloinen



Suomessakin ehdin piipahtaa ja otin yhteensä kuvaa

pakollinen Fazerin katkarapuleipä


maisema katajanokkalaisten ystävien ikkunasta

kaikkien aikojen pahimmasta mokastani ei tullut otettua kuvaa:

olin tehnyt treffit Musiikkitalon konserttiin ja kun tulin sinne mielestäni hyvin ajoissa, ihmettelin, että ulkona ei ollut yhtään ihmistä ja sisällä näin, että vaatenaulakot oli täynnä -> konsertti oli jo alkanut. Olin laittanut kännykän laukkuuni ja katsonut aikaa rannekellosta, JOKA OLI TIETENKIN VIELÄ SAKSAN ajassa. Ensimmäinen kappale oli jo mennyt ja ihana tyyppi sai aplodien alkaessa salakuljetettua minut paikalleni, joka oli niin takana, että se oli mahdollista. Ystäväni ei meinannut uskoa silmiään, kun väliajan alkaessa istuinkin melkein vieressä. Hyvää palvelua Suomessa.

Oli tosi kiva olla yksin Suomessa, ei tarvinnut huomioida miestä ja tapasin ison määrän hyviä vanhoja ja uudempiakin ystäviä, todella hyvää terapiaa näiden kauhuviikkojen jälkeen.

Nyt huomaa, että on taas Saksassa kun mikään ei toimi. Tänne miljoonkaupunkiin ollaan laittamassa valokuitua, jota Suomen Lapissa on varmaan joka kunnassa.  Kerran meiltä jo meni nettiyhteys tämän asian takia ja nyt on toinen kerta eikä ole muuta mahdollisuutta kuin jatkaa Vodafonen asiakkaana vielä kaksi vuotta ilman nopeaa yhteyttä, kun Telekom töppäili eikä saanut hoidettua siirtoa ajoissa. Tänään meillä ei ole kumpaakaan ja käytän ihanan naapurin wifiä, ehkä kolmen päivän päästä Vodafone toimii taas.

Että olen Saksassa huomasin jo heti Düsseldorfin lentokentän asemalla. Mitkään junat ei kulkeneet ja laiturilla seisoi satoja ihmisiä, ulkomaalaiset täysin tietämättömiä mistä kysymys. Aurinko porotti ja asteita oli +34C. Vieressäni seisova ruotsalaispoika meinasi pyörtyä ja kuolla janoon, kun hänellä oli vain 50€ seteli ja automaattiin tarvitsee lantteja. Piffasin hänelle vesipullon. Miten voi lentokentällä olla automaatteja, joihin tarvitsee kolikoita, eihän kenelläkään ulkomaalaisella ole saapuessaan maahan pikkurahaa. Willkommen in Deutschland!


Sonntag, 17. Mai 2026

Sosiaalinen kanssakäyminen

tarkoittaa ihmisten välistä vuorovaikutusta, kuten keskustelua, hymyilyä ja yhteistä tekemistä, joka on elintärkeää aivojen terveydelle, mielenterveydelle ja yhteenkuuluvuuden tunteelle.

Näin sanoo tekoäly. Eipä ole ollut puutetta viime aikoina. Hampurissa vietimme neljä päivää entisen englannin opettajani ja hänen ex-amerikkalaisen miehensä luona (mies luopui Trumpin takia kansalaisuudesta) ja juttua olisi riittänyt pitempäänkin.

Sitten saimme neljäksi päiväksi vieraita Freiburgista, Allumiehen kiva entinen työkaveri, jonka vaimon kanssa olen ystävystynyt kun olemme vuosien mittaan olleet monissa firman tilaisuuksissa. C on tunnettu siitä, että hänellä on joka vuodenaikaan toppatakki päällä.


Teimme pitkän kävelyretken tuoksuville rypsipelloille ja kävimme Arp-museossa ja konsertissa Kölnin Philharmoniassa ja totesimme, että se on paljon parempi kuin Hampurin Elbphi



ja harmittelimme, että asumme niin kaukana toisistamme (mutta onneksi tapaamme koko työporukan kanssa kesäkuussa. 

Seuraava sosiaalinen kanssakäyminen ei sitten ollutkaan makuuni. Puhelimeeni tuli viesti pian 85v naapurilta, hän kysyi olenko kotona ja voisinko viedät hänet lääkärille, kun jalat ei kunnolla toimineet. Hain nopeasti auton tallista ja ajoin hänen ovelleen ja autoin hänet autoon ja vein hänen entisen kotilääkäri nsä vastaanotolle, hän oli vaihtanut lääkäriä vuosia sitten kun entinen lääkäri tyrkytti statiineja. Hän vaihtoi lääkärille, joka määrää luontaislääkkeitä, tässä tapauksessa jotain japanilaisia fermentoituja soijapapuja. Pavut eivät nyt sitten oikein auttaneet ja rouvalle tuli useampia pienempiä strokeja. Entinen lääkäri reagoi nopeasti, antoi lapun käteeni ja kysyi voisinko viedä rouvan kiireesti sairaalaan ja siellähän rouva on nyt puoliksihalvaantuneena odottamassa kuntoutukseen pääsyä. Pidän pavuista, mutta ehkä statiinit olisi paremmin estäneet stroken. Meillä on rouvan lasten kanssa nyt tarkka ohjelma kuka kulloinkin käy katsomassa, tänään on meidän vuoro ja vien tuliaisina herkullista hedelmäsalaattia ja leipomaani kanelipullaa ja Amazonista tilaamani geelipallon, jolla voi harjoituttaa kättä. 

Seuraavaksi olin tehnyt treffit ekaluokan luokkakaverin Kikan (1) kanssa Frankfurtiin, sinne siksi, että olimme varanneet liput ihanan Jonas Kaufmannin konserttiin. Löysin viime kesänä remontin yhteydessä kortin, jonka olin saanut joskus ehkä 24 vuotiaana opiskelijakaveriltani Kikalta (2)yhteys oli sitten katkennut muutamaksi vuosikymmeneksi ja netin avulla jäljitin hänet Oslosta ja otin yhteyttä ja nyt meillä oli treffit entisessä opiskelukaupungissa Heidelbergissä, jossa Kikka käy joka vuosi syömässä valkoista (!) parsaa. Siellä vanhassa kauniissa kotikaupungissa vietimme sitten kahden Kikan kanssa kivan päivän. Oli kyllä mahtavaa tavata niin pitkän ajan päästä ja kaikki oli kuin olisimme vielä eilen toisemme.







No nyt on ollut riittävästi keskustelua ja hymyilyä ja kaikenlaista kivaa tekemistä jalast but not least olen nukkunut todella hyvin. 





Montag, 4. Mai 2026

Kirjan päivä ja paperin kulutus

 Joka vuosi toukokuun neljäntenä tulee mieleen Amerikan täti Rosa ja kirjan päivä.


Kävimme freiburgilaisten vieraiden kanssa vanhassa paperimyllyssä katsomassa paperin valmistamista. 


Alunperin myllyssä oli töissä kuusi perhettä ja he asuivat myös paikan päällä




Perheen lapset auttoivat lumpun keräyksessä, lumpuista keitettiin „puuroa“, josta valmistettiin paperia. Tehdas oli hyvällä paikalla lähellä Kölniä, jossa valmistettiin paljon kirjoja.


Raskasta hommaa oli paperin valmistaminen, en ole sitä ennen miettinyt vaikka lapsuuden naapurikaupungissa oli paperitehdas. Paperin valmistaminen puusta alkoi Saksassa 1843, Suomessa vähän myöhemmin.

Vieraat saivat kokeilla paperin valmistusta


Saksalainen käyttää vuosittain lähes 200kg paperia, luku tuntuu hurjalta ja aloimme miettiä mihin kaikkeen käytämme paperia. Tietysti kirjoihin, mutta sähkökirjojen myötä paperin käyttö niihin vähenee. Vessapaperiin menee paperia ja nykyään mielettömän paljon pakkauksiin. Jos katson keittiön ikkunasta ulos, niin joka päivä naapuriperheeseen tulee paketteja, siinä on postin auto ja Amazonin auto ja paikallisen supermarketin auto, naapurit tilaavat lähes kaikki ruoat kotiin toimitettuna ja täällä ei ole niitä söpöjä suomalaisia roboja. 




Montag, 20. April 2026

Käytiin Hampurissa

Hampurin konserttirakennus Elbphilharmonie eli puhekielessä Elphi valmistui tammikuussa 2017 ja vihdoin mekin pääsimme sitä katsomaan. Alussa ei ollut mahdollisuutta saada lippujan kovan kysynnän takia ja viime vuosina ei löytynyt sopivaa konserttia sopivaan aikaan, mutta viime viikolla se onnistui, ohjelmassa oli mm. Tsaikovskyn Pateettinen ja kapellimestarina Jukka-Pekka Saraste. Esitys oli hieno, mutta rakennuksessa viehätti vain ulkopuoli ja näkymät näköalatasangolta kaupunkiin ja satamaan.


kuva Wikipedia

Sisällä en ensinnäkään pitänyt erityisemmin väreistä ja ne portaat, sinne piti kiivetä satoja jos ei tuhansia portaita ja koko ajan piti tuijottaa lattialle tunnistaakseen onko siinä portaita. Tässä hyvä esimerkki, tuskinhuomaa, että tuossa kuvan alaosassa on portaita ja nuo kaiteetkin on ilmeisesti laitettu vasta kun kymmenet ihmiset putoilivat portaita alas.

foto: shz



Kävimme myös taidehallissa, jossa oli Edvard Munckin ja itävaltalaisen taidemaalarin  Lassnigin näyttely, mutta se oli suuri pettymys ja opas oli kaikkien aikojen huonoin, ilmeisesti amerikkalainen, joka yritti vääntää saksaa. Vöhän ihmettelimme miksi pitää Munck-näyttely, jos museo omistaa muutaman vaivaisen Munckin taulun. 


Paljon kivempi oli patikkalenkki suoalueella koillisessa Hampurissa, näimme paljon erilaisia lintuja.


Ja näitä ystäviemme tulppaaneja emme kyllästyneet ihailemaan.

 
Totesimme taas, että Hampuri on kiva kaupunki ja siisti verrattuna Kölniin, missä ihmiset heittävät kaikki roskat kadulle.

Sonntag, 12. April 2026

Kevättä ilmassa

 


Tuomi kukkii ja pellot on keltaisinaan rypsistä tai rapsia se kai täällä on.


Pääsiäiskutsu peruuntui kun ystävämme sai silmään vyöruusun, ihmiset muistakaa ottaa rokoitus, tunnen hurjia vyöruusutapauksia. Lähdimme spontaanisti Eifel-vuoristoon ja se olikin hyvä idea. Kävimme mm. söpössä Monrealin kylässä.






Monreal

Kotiin palattuamme kävimme kummiminiän kanssa katsomassa filharmoniaorkesterin harjoituksia, kapelimestarina Sakari Oramo, ai että tykkään siitä miehestä, pätevä ja vitsikäs ja puhuu hirveän hyvää saksaa. Konsertin jälkeen söimme lounasta ulkona auringossa Reinin rannalla.
Musiikkia on ohjelmassa tulevalla viikollakin, silloin pääsemme vihdoin Hampurin Elphiin eli Elbphilharmoniaan, sitä on suunniteltu jo vuodesta 2017 kun halli valmistui. Sielläkin sattuu olemaan suomalainen kapellimestari, nyt Jukka-Pekka Saraste, hänkin on Saksassa kovassa kurssissa.

Ensimmäiset parsatkin on jo syöty, perinteiseen tapaan perunan ja kinkun kanssa.





Donnerstag, 26. März 2026

Päivän kylttyyri

 “Kyltyyri! Kyltyyri! Kyltyyri!”

Tuo huuto on Suomessa syyri,
Mut mikä se on se kyltyyri?
Kas, siinäpä pulma on jyyri.

Se on yhdelle ooppera-kyyri,
taas toiselle Tukholma-tyyri,
Duncan, Forssellin figyyri
tai Parisin polityyri.

Tuhatkarvainen on kyltyyri –
se on Kiinassa Kiinaan myyri –
mut Suomessa Suomen kyltyyri
tuon kaiken on karrikatyyri.

- Eino Leino

Tämän päivän kyltyyriä oli käynti filharmoniaorkesterin harjoituksissa, kuultiin Beethovenin 6., kapellimestarina Saraste, jota kölniläiset rakastavat.



Konsertin jälkeen kävimme vielä taidemuseossa katsomassa Kusama-näyttelyä. Kusamaan tutustuimme vuosia sitten Naoshiman saarella







Tässä on yksi selfiekin. Missä Allu luuraa?