Dienstag, 4. April 2017

Galapagos♥

Galapagoksen saaristo koostuu 13 saaresta ja me lensimme Guayaquilista San Cristobalin saarelle, jossa pääsimme pangaksi kutsutulla kumiveneellä laivaamme Santa Cruz kakkoseen.
Tässä kuva laivastamme ja  pangasta, jollaisella sekä meidät että matkalaukut kuljetettiin laivalle ja sellaisella teimme sitten tutkimusretkiä saarille.

photo credit: Santa Cruz II

Hyvä tuuri jatkui, sillä varaamamme kahden hengen hytti panoramakannella ei jostain syystä ollut vapaa ja he joutuivat antamaan meille sviitin, joka oli kaksi kertaa isompi eli ei ollut aihetta valittaa. Joskus on parempi olla rynnimättä ja antaa muiden mennä ensin, näin se on usein vuokra-autojenkin kanssa, saattaa saada samaan hintaan isomman, kun rynnijät ovat saaneet ensin ne pienemmät. No, me olimme tietenkin tyytyväisiä tilavaan kylppäriin ja istumaryhmään ja kaappeihin.

Laivalta käsin tehtiin retkiä saarille. Tämä ei ollut mikään lepoloma ja herätys oli aamulla kuudelta ja aamiaisen jälkeen pelastusliivit päälle ja sitten vaan pangaveneeseen. Laivassa oli 90 matkustajaa, jotka oli jaettu ryhmiin, me olimme albatrosseja. Valitettasti emme nähneet oikeita albatrosseja, ne tulevat vasta muutaman viikon päästä, mutta näimme heidän "lentokenttänsä", jonne ne laskeutuvat. Joka päivä meille ilmoitettiin, onko kyseessä wet vai dry landing, sillä kaikilla saarilla ei ole laituria ja silloin pitää hypätä (matalaan) veteen. Respan seinällä oli aina päivän ohjelma näkyvillä.

Laivalta lähtiessä pitää aina merkata taululle, että on lähtenyt ja palatessa taas, että on saapunut. Me olimme hytissä 311 ja taulusta näkee, että yksi on out ja yksi (= minä valokuvaaja) vielä in. Missään tapauksessa ei saanut laittaa ilmoitusta toisen puolesta.

Ensimmäinen saari oli Santa Fe, jossa oli paljon maaleguaaneja, ne makailevat usein kuukausia jonkun Mikki Hiiri-kaktuksen (opuntia) alla ja odottavat, että sieltä putoaa kukka ravinnoksi. Meitä pyydettiin pysymään aina parin metrin päässä eläimistä, mutta eivät nuo olleet juuri moksiskaan turisteista. Nämä tyypit eivät osaa kiivetä puuhun.

Kuolleitakin nähtiin, niitä ei saa korjata pois, ne jätetään luonnon varaan, ei silti, ei tehnyt mielikään koskea tai ottaa matkamuistoksi.

Lintuja nähtiin myös paljon, tässä mm. sinijalkasuula

ja meriharakka

ja pelikaaneja kyttäämässä kalakaupassa

ja mikä lie tämäkin, taitaa olla naamiosuula.

Merileijonia makaili suuria joukkoja rannoilla, mutta tämä kaveri oli ajatellut, että hotellin aurinkotuoli saattaisi olla parempi paikka.

Ja tämä oli lähtenyt pelikaanien mukana kalakauppaan.

Merileguaaneja on vain Galapagoksella. Linkistä löytyy BBC:n dokumentti niistä. [KLIK]

Suurin osa ryhmästämme oli innokkaita snorklaajia, mutta minähän en pistä päätäni veden alle enkä voi kuvitella uivani joiden elukoiden seassa, en varsinkaan hain, vaikka kuinka väittäisivät sen olevan kasvissyöjä. Niinpä erosin porukoista ja lähdin yhden australialaisen ryhmän mukana lasipohjaveneellä ajelemaan. Näkihän siinäkin hienoja kalaparvia ja jopa isoja kilpikonnia.

Tässä snorklaajat harjoittelemassa ekana päivänä

ja sitten lopussa matkalla pangan kyydissä syvemmille vesille.

Tässä näkee kilpikonnan veneen pohjan läpi ja olin jo kovasti ihmeissäni sen koosta

mutta sitten menimme toiselle saarelle, jossa on oikein isoja konnia. Yksi pariskunta halusi esittää meille rakasteluleikkejänsä tai paremminkin se mies halusi, vaimo ei ollut kovin halukas, mutta suostui sitten lopulta. Kyllä ne oli valtavan isoja, ei kuvasta oikein näe.

Galapagos oli ilman muuta yksi matkan kohokohdista. Vaikka siellä katsoisi jotain muuria, niin siitäkin löytyi heti jotain eläintä, tässä esim. lisko ja rapu sopusoinnussa.

Lämmintä riitti ja vaikka lähdimme aina aikaisin aamulla liikkeelle, oli yhdentoista aikaan jo +37C. Onneksi laivassa oli ilmastointi ja hyvä nukkua.  Viimeisenä iltana merellä oli aikamoinen näytelmä, kun lentävät kalat lenneskelivät ja iso määrä haita oli niitä metsästämässä, ne eivät sitten olleet niitä kasvissyöjähaita, joita oli lähempänä rantaa. Valitettavasti siitä näytelmästä ei saanut valokuvia, se oli niin erikoinen juttu.

16 Kommentare:

1. On teillä ollut upea matka! Mielenkiinnolla taas lueskelen tätä matkakertomusta.

AntwortenLöschen
  2. Kyllä on todella mielenkiintoisia kokemuksia matkallanne!

3. Kiva lukea matkakokemuksianne. Ihan näin nojatuolissakin matkaillen näyttää upealta. Kiitos.

4. Hieno retki teillä',ja mahtava tuuri hytin suhteen:) Nuo leguaanit ym. ovat aika söpöjä:)

AntwortenLöschen
  5. Tämähän on kuin paraskin eläinopin oppitunti:), värikkäitä ovat niin eläimet kuin muut. Edellisen postauksen pyykinkuivauskuva oli siitä hauska esimerkki.

1. Mä otan jostain syystä mielelläni pyykkikuvia., mitähän Freud siihen sanoisi.

Löschen
    2. Mä otan jostain syystä mielelläni pyykkikuvia., mitähän Freud siihen sanoisi.

6. On kyllä eläinmaailma ihmeellinen, ei täällä tuollaisia näe. HK

AntwortenLöschen
    1. Siitähän Galapagos on niin ihmeellinen, että siellä on endeemisiä eläimiä, saattaa olla yhdellä ainoalla saarellakin.

Löschen
  7. Yksi laji noista linnuista pesii jopa Koskissa Tervasaaressa, nimittäin "porkkananokka" eli meriharakka.

Maikki

AntwortenLöschen
    1. Kas vaan. Mä tunsin tuon vaan nimellä Austernfischer, meriharakka löytyi sitten googlesta.

Löschen
  8. Wow, wow, ja WOW! Ihan mielettömän upeaa!!!!!!
    ...kyllä meidänkin pitää tuonne mennä! ;)