Donnerstag, 25. September 2008

Ruskehtava

Kun olin lapsi, leikimme usein pukeutumisleikkejä. Milloin oltiin "hienoja neitejä", milloin mustalaisia. Saksassa ei enää saisi käyttää nimitystä Zigeuner, vaan pitää sanoa Roma tai Sinti. Tästä muistuu mieleen meidän pieni sukulaistyttö Berliinistä, joka kuvaili luokkakavereitaan ja alkoi yhden kohdalla vähän änkyttämään ja mietti, mitä voisi sanoa, kun ei saa sanoa enää neekeri. Hän keksi nokkelasti uuden sanan = ruskehtava. Sen jälkeen se sana ruskehtava tarkoittaa meillä mustaihoista.


Kuvassa vasemmalla Eeva ja Ritva, jotka todennäköisesti asuu Tampereella. Jos tunnistatte itsenne, ottakaa yhteyttä. Oikealla kuvassa minä-itte.

Musiikkina Sarasaten Mustalaislauluja

4 Kommentare:

  1. Bonjour ! Hauskoja nuo vanhat kuvat, ja harmi että naamakirjaan ei tule aikuiset - ainakaan niin sankoissa joukoissa.

    Löysin deezer-profiilisi ja kutsuin kaveriksi, se olen siis minä joka huhuilee !

    =)

    AntwortenLöschen
  2. Heh, minä olen miettinyt jo pitkään, mikä olisi "mulatille" toimivampi suomenkielinen sana. Täällä Ranskanmaalla se on métis(se), mutta ei kai "metissi" oikein anna sitä kuvaa minkä haluaisi...

    Pitäisiköhän siirtyä sanaan "ruskehtava"?

    AntwortenLöschen
  3. Bonsoir Mesdames, täällähän on näköjään Ranskan invaasio.

    AntwortenLöschen
  4. Söpö kuva. Tuli mieleen omat leikkimme, joissa useimmiten olin Elisabeth Taylor ja sisareni Doris Day. Jonkinlaisia hienoja neitejä siis, ainakin omasta mielestämme. Kun paras ystävättäreni oli mukana, leikimme köyhiä maalaislapsia - mistähän sellainenkin päähämme pälkähti. Ehkä siitä, että meillä ei ollut mitään kosketusta maaseutuun eikä tunnettu oloja siellä.
    Ei täälläkään saa sanoa mustalainen, romani on parempi nimitys, mikäli oikein olen ymmärtänyt.

    AntwortenLöschen