Donnerstag, 26. November 2009

Moskeija, kirkko ja koulu

Kävimme kahdessa moskeijassa ja tietenkin pukeuduimme kohteliaasti sääntöjenmukaisesti eli huivi päässä ja kengät pois jalasta tai designertöppöset kenkien päälle (niistä piti tietenkin maksaa). Istuessamme moskeijan lattialla kuulemassa oppaamme selostusta viereen tuli muutama egyptiläistyttö kuuntelemaan vierasta kieltä. Pari heistä uskaltautui puhumaan jopa vähän englantia. He olivat tulleet luokkaretkelle moskeijaan.
(Klikatkaa kuvat isommaksi.)


Kuvassa vasemmalla ns. Alabasterimoskeija, joka rakennettiin 1800-luvulla, keskellä sen vihreä katto. Oikealla vanhin moskeija eli Ibn Tulun-moskeija, jossa me kuulimme livenä muezzinin rukouskutsun aivan vieressä seisten. Siinä moskeijassa joku ryhmästämme kysyi, miksi naiset ja miehet eivät saa rukoilla moskeijassa yhdessä. Oppaamme, joka on opiskellut egyptologian lisäksi islamilaista teologiaa, selitti asian niin, että naiset on pidettävä erillään, jotta miehet voivat keskittyä rukoilemiseen. Jos hänen edessään rukoilisi joku nainen, se veisi hänen huomionsa eikä hän pystyisi keskittymään rukoilemiseen. The spirit is willing, but the body is weak. Siinä syntyi meidän ryhmän keskuudessa kysymys, että vaaditaanko kristityltä mieheltä sitten liikaa, kun hän joutuu rukoilemaan naisten läsnäollessa.


Vajaa 10% egyptiläisistä on kristittyjä, heitä nimitetään koptiksi. Ensimmäiset koptit näimme sattumalta Karnakin temppelissä, luulin kaukaa ensin juutalaisryhmäksi. Kävimme katsomassa myös koptien jumalanpalvelusta. Kirkko ikoneineen muistutti kovasti ortodoksimaailmaa, rakennuksessa oli tosin aika paljon arabilaista vaikutetta.


Kairossa on kaksi saksalaista koulua, joista me vierailimme katolisessa tyttökoulussa. Tytöt aloittavat 4v lastentarhassa ja voivat suorittaa koulussa sekä saksalaisen että egyptiläisen ylioppilastutkinnon. Opetus tapahtuu saksan kielellä. Saksalaisen maantiedon lisäksi koulussa opettaa egyptiläinen opettaja kotiseutuoppia. Kun saksalainen opettaa, että yksi Egyptin naapurimaa on nimeltään Israel ja egyptiläinen opettaa, että naapurimaan nimi on Palestiina, niin siinä tarvitaankin diplomatiaa. Meillä oli tilaisuus jutella abiturienttiluokan kanssa, ja sepä olikin hieno kokemus. Tytöt puhuivat täysin virheetöntä saksaa ilman minkäänlaista aksenttia ja he käyttivät niin hienoa kieltä, että siinä jää kyllä saksalainen abi varjoon. He olivat niin herttaisia ja fiksuja ja kiinnostuneita kaikesta ja pystyivät artikuloimaan kaiken niin, että me melkein suu auki ihmettelimme, että voiko tällaisia nuoria olla olemassa. Opettajalle paikka tuollaisessa koulussa on varmaan unelmahomma. Suurin osa koulun lapsista on täysin egyptiläisestä perheestä, suurin osa akateemikkojen lapsia. Useimmat ovat muslimeja, mutta suurin osa heistä ilman huivia. Me ensin vähän vierastimme ajatusta mennä nimenomaan saksalaiseen kouluun, mutta vierailun jälkeen oli koko porukka sitä mieltä, että oli hieno kokemus.

Kommentare:

  1. Kiitos mielenkiintoisesta, ajatuksia herättävästä postauksesta :)

    AntwortenLöschen
  2. Komppaan Nurkkalintua ja kiittelen tästä ja Luxor postauksestasi. Saat kiinnostumaan ja ajattelemaan.
    Aurinkoisesta tuulisäästä tervehtien
    Heljä

    AntwortenLöschen
  3. Jaa, ensin ajattelin, että saksalaisen koulun oppilaat ovat saksalaisen perheen lapsia (Helsingin saksalainen lienee täynnä Saksasta takaisin muuttaneiden lapsia, tiedän jo aika monta). Käynti oli varmaan mielenkiintoinen, ja oppilaille oli hyvä päästä harjoittamaan kielitaitoaan vieraiden kanssa.

    Moskeijassa ole käynyt vain täällä Saksassa, ja sekin oli mielenkiintoista. Kivat töppöset!

    AntwortenLöschen
  4. Moskeijat näyttävät hyvin samanlaisilta kuin Istanbulissa; niissä on mielenkiintoista vierailla!

    Tuo käynti saksanlaisessa koulussa on varmasti ollut myös tosi upea kokemus! Uskomatonta, että niin virheetöntä saksaa ovat oppineet puhumaan. Wau!

    AntwortenLöschen
  5. Tässä tulee nyt kyllä toistoa...mutta tosi mielenkiintoinen vierailu saksalaisella koululla. Reissussa puutteellinen kielitaito joko/tai matkailijan/paikallisen estää monesti syvemmän jutustelun. Et tainnut turhaan kehua matkan järjestäjää.

    AntwortenLöschen
  6. Kolme asiaa tuli mieleen nyt.

    Koptlaisuus jälleen. Se on jotenkin pinnalla siellä sun täällä, täytyy kohta alkaa tutustua aiheeseen syvemmin.

    Miehet rukoilevat erillään naisista, ettei tulisi lihan ilot mieleen. Ja naiset puetaan burkhaan, jonka silmikon läpi ei näe kunolla ja hengityskin on vaikeaa, ettei miehelle tulisi houkutusta. En nyt viitsi sanoa sitä sanaa, mikä tulee ekaksi mieleen...,mutta onhan se outoa, että miehen himollisuden takia niin monet naiset elävät luonnotonta ja uesin eristettyä elämää.

    Tuo saksalainen kouluvisiitti teki vaikutuksen. Kerrassaan hienoa ja etenkin tytöille!

    AntwortenLöschen
  7. Kiitos myös tästä matkakertomuksen osasta. Mielenkiintoista.
    Kouluvierailu oli teille kertomasi mukaan hieno kokemus, mutta samaa sanovat varmaan oppilaat,jotka olivat tyytyväisiä, kun saivat puhua käytännön saksaa teidän kanssanne. Ainakin ovat niin iloisen näköisiä tuossa kuvassa.

    AntwortenLöschen
  8. Paikallisten arkeen on aina kiva tutustua ja kouluissa on mielenkiintoista vierailla. Enpä vaan uskonut, että seuramatkoillakin sellaista järjestetään. Tapahtumarikas reissu teillä!

    AntwortenLöschen
  9. Nurkkalintu: ole hyvä vaan
    RouvaHoo: kiitos
    kato nyt tätäkin: ei ollut tytöillä kuule tarvetta harjoittaa kielitaitoaan, puhuivat aivan kuin äidinkieltään. Vähän jäi ihmetyttämään, että miksi Helsingin saksalaisen koulun käyneet eivät puhu niin akzentfrei tai siis minä tunnen ainakin viisi sellaista, joista kyllä kuulee, että ovat suomalaisia.
    MaaMaa: koulun johtajatar oli koulun entinen oppilas ja puhui myös niin hyvää saksaa, ettei kukaan saksalainen pystyisi sanomaan, että hän ei olisi saksalainen.
    Kasselin kyyhky: no ei me tavallisen egyptiläisen koulun oppilaiden kanssa olisi voitu puhuakaan. Oli muuten jännä, kun yhden luokan ikkunasta kuului egyptiläislasten laulua: Lustig, lustig, tralalalala, bald ist Nikolausabend da.
    Leena: no senhän takia ne naiset hunnutetaankin, ettei vieraitten miesten vietit alkais aktivoitua
    Clarissa: niinkuin tuossa edellä sanoin, oppilaat puhuvat saksaa kuin äidinkieltään eivätkä tarvitse harjoitusta. Sen lisäksi he puhuvat tietysti arabiaa ja oppivat englantia ja ranskaa. Kateeksi käy.
    Susadim: ei kai noita tapaamisia tavallisilla etelänmatkoilla harrasteta, mutta tämän firman matkat on opintomatkoja ja siellä on aina tuollaisia juttuja. Burmassahan me kävimme buddhalaisessa luostarikoulussa.

    AntwortenLöschen
  10. Kiitos!
    Nyt tiedan miksi naapurin pikku tytolla on saksankielinen hoitsu aina silloin talloin!
    Han kay saksankielista koulua. Kuuluu maan eliitiin. Eli en kylla usko ihan tavis egyptilaisen saksalaiseen kouluun menevan mutta kysasen asiantuntijalta ja palaan asiaan!
    Se on taalta Eid Mubarak!

    AntwortenLöschen
  11. BLOGitse: koulu maksaa muistaakseni 1600 euroa vuodessa, ei kai sellaista summaa pysty tavallinen ihminen siellä maksamaan ja toisaalta ne ei pysty kaikkia halukkaita ottamaan kouluun. Oppilaat haetaan busseilla ihan joka Kairon nurkasta ja jotkuilla meneen tuntikausia koulumatkoihin. Eid Mubarak Kairoon.

    AntwortenLöschen
  12. Muslimi miehilläkin on pukeutumis sekä käyttäytymissääntöjä mikä usein unohdetaan näissä keskusteluissa.

    Kristityn ja muslimin rukoilemista seurakunnassa ei voi verrata koska kristitty rukoilee yleensä penkissä istuaalleen kädet ristissä kun taas muslimeiden rukous sisältää monia eri asentoa kuten "pyllistelyä". En tunne ketään musliminaista joka haluaisi rukoilla miesten kanssa samassa tilassa pakollisia rukouksia mutta sellaista pyyntörukousta (vrt. kristityn rukous) voi miehet ja naiset tehdä samssa penkissä missä vain.

    AntwortenLöschen
  13. Olin poikieni kanssa Turkissa jokunen vuosi sitten, ja kävimme viereisessä moskeijassa.
    Oli kesäloma, mutta lapset käy siellä opiskelemassa Koraania!
    Valtavan kaunis rakennus ja kauniisti koristeltu!
    Pojat naureskelivat asulleni, kun olin laittanut ison huivin päähäni ja hartioille, ja pitkän hameen jotta nilkat peittyi.
    No maassa maan tavalla.
    Suuri tyttölauma tuli uteliaina ihmettelemään pellavapäisiä poikia, ja yksi heistä toimi tulkkina.
    Mukava kokemus, ja jäi pojillekkin erilainen muisto rantaelämän oheen.

    AntwortenLöschen
  14. Niin, kun minä rippikoulussa Turun lähellä 1968, niin vanha pappi tarkkana, että tytöt istuivat vasemmalal puolella käytävästä ja pojat oikealla puolella.

    Vielä 1940-luvulla oli Ruotsissa ainakin saaristolla mailla se tyyli, että kun lapsen synnyttänyt, niin ei päässyt kirkkoon ennen kuin verenvuoto loppinut ja "puhdistettu".. Ja jos lapsi syntynyt 9 kk lyhenmmän ajan jälkeen häistä, sai pyytää anteeksi.. (Mieheni mummu häpesi, ja vielä 80-vuotiaana kertoi noista kokemuksista, ei unohtunut).

    Joten ei me Pohjolassa paljonkaan erilaisia.

    AntwortenLöschen
  15. ja ilman hattua ei kirkkoon menty täälläkään.

    AntwortenLöschen
  16. mizyéna: onhan niitä varmaan pukeutumismääräyksiä muillakin, mutta meitä tuossa lähinnä ihmetytti, että harras muslimi, joka omasta tahdostaan menee rukoilemaan, antaisi vieraan rukoilevan naisen siinä tilaisuudessa "vikitellä" itseään niin, että rukoilemisesta ei tulisi mitään. Eikö se juuri näyttäisi vahvaa uskoa, että pystyisi siinä tilaisuudessa unohtamaan himonsa?
    Arjaanneli: no olisitpa nähnyt, miltä minä näytin huivi päässä ja noissa vihreissä tossuissa.
    Hannele: mutta ei kai enää nykyaikana. En minä kyllä Suomen kirkkoa tässä puolustele. Kamalan vanhoillisia ovat olleet mm. naispappeuden suhteen. Minusta on hieno juttu, että Saksan ev. kirkon korkeimman pallin sai äskettäin naispiispa.

    AntwortenLöschen
  17. tarkoitan vaan että ei Pohjoismaat niiiin ihmeen paljon ole erellä.

    AntwortenLöschen
  18. Mielenkiintoinen postaus jälleen.Mulla oli aikoinaan ensimmäisellä kerralla täälläa asuessani kopti työtoverina,ja Jaffassa heillä on kirkkokin,vaikka kuulemma vähän rundown,koska heitä ei enään paljon täällä ole.

    AntwortenLöschen
  19. Kärjistettynä asian voi toki noin ilmaista mutta missään esim. Koraanissa tai perimätiedossa ei tuollaista ole.

    AntwortenLöschen
  20. Yaelian: on se Israel jännä maa, sieltähän löytyy vaikka mitä/ketä.

    AntwortenLöschen
  21. Allu, isäni eli vielä silloin kun oli tämä naispappeusäänestys. Soitin hänelle, että ellei mene läpi, niin 'tiedoksi vaan, eroan kirkosta'. Hyvänen aika sentään, mitä sukupuoli vaikuttaa sanan levittämiseen. Ja monet tykkäävät naispappien saarnoista enmepi, kun ovat paljon ihmisläheisempiä ja kiinnostavampia. Kummipoikani ristiäisissä oli Espoossa naispappi, joka oli todella kiinnostava. Me jatkoimme yhteydenpitoa meilaten ja nyt hän on opiskellut seksuaaliterapeutiksi. Tyttäreni opiskelee nyt teologian approa, mutta ei aio papiksi.

    AntwortenLöschen
  22. Raamattussa on paljonkin erittäin kummallisia ja minusta epätasa-arvoisia kohtia koskien naisen asemaa kristinuskossa mutta moni ei niitä lue. Sitten kummastellaan toisinuskovien tapoja kun omissa on samoja "epäkohtia" :D :)

    AntwortenLöschen
  23. Leena: mua kyllä ihmetytti aikanaan, että takapajuisessa Saksassa oli jo naispappeja, vaan ei Suomessa
    mizyéna: varmasti on raamatussa ja etenkin vanhassa testamentissa vaikka mitä, kuten "silmä silmästä". En missään tapauksessa halua sitä puolustaa ja olen kriittinen sielläkin. Uskonsotiakin on kristityt käyneet ihan riittävästi eikä tässä tarvitse kuin muistaa, mitä pelkästään Pohjois-Irlannissa on tehty (kristin)uskon nimissä.

    AntwortenLöschen
  24. ihana postaus. Nauratti tuo miesten ja naisten erottaminen rukousten ajaksi. Mà ajattelen aina niin, ettà miehet kày niin kuumina naisiin, koska ei useinkaan niità nàe hunnuttomina, mutta toisaalta rukoushetkellà naiset on hyvin peitetty, joten tuskin pàtee siihen....
    Ihania taas nuo kollaasit...ois kyllà munkin aika opetella.

    AntwortenLöschen
  25. -S-: ne kollaasit on ihan helppo tehdä. Jos minä osaan, niin osaat sinäkin. Osaat näköjään nyt laittaa kuvat niin, että voi klikata isommaksi.

    AntwortenLöschen