Mittwoch, 26. Januar 2011

Etikkakurkkuja



Ikäisekseen hyvin säilynyt
säilynyt
kuin etikkaan hukutettu kurkku

ja miten niin ikäisekseen
mikä se ikä on
vuodet vai verisuonet
virkatodistus mieli vai rypyt

ja hyvin
siis kuinka
ryppyinen mutta aivoiltaan virkku
unohteleva hupakko
mutta elämänmyönteinen

virkku etikkakurkku
hellä höppänä
kurttuinen älypää

onhan sitä
monenlaista säilymistä

- Kyllikki Villa

Taulun on maalannut ystäväni M, mallina on toiminut vanha kellarista löytynyt kurkkupurkki , joka oli avattu väärästä päästä eli kuva ei ole ylösalaisin.

16 Kommentare:

  1. Etikkakurku tunnetaan myös hölskykurkkuna, mutta unohdetaan se tässä yhteydessä:)
    Nää runot on kyllä hauskoja!

    AntwortenLöschen
  2. Uusi runoilijatuttavuus minulle.
    Hyvä runo. Lisää huumoria runoihin.

    AntwortenLöschen
  3. P.S. eikun olenhan minä hänestä kuullut, mutta olin välillä unohtanut.

    AntwortenLöschen
  4. Virkku kurkku kuulostaa makealta. Villalla on hyviä runoja.
    Hyvin maalattu taulu, luulin valokuvaksi.

    AntwortenLöschen
  5. Vanhan rouvan lokikirjan olen Villalta lukenut, mutta enpä muista oliko siinä yhtään runoa. Googletin äsken hänen tuotantoaan ja huomasinkin, että hän on kuollut vuosi sitten. Luulin hänen vielä olevan elossa.

    AntwortenLöschen
  6. Clarissa: hölskykurkku, kaikkea sitä kuulee
    Helena: :D
    Soili: minä tunsin, mutta enemmän kirjailijana
    Sirokko: virkku kurkku on tosiaan hyvin sanottu
    Susadim: minä muistelin lukeneeni, että hän kuoli. Runon olen saanut Saksan suomalaisten naisten seminaarista "Vahva suomalainen nainen", sieltä se löytyi muistiinpanoistani.

    AntwortenLöschen
  7. Hmmm... olen joskus nähnyt tai kuullut tuon "mikä se ikä on / vuodet vai verisuonet / virkatodistus mieli vai rypyt" -kohdan jossain, mutta muut osat runosta olivat ihan uutta minulle :)

    AntwortenLöschen
  8. Man sagt, sauer macht lustig! Find ich auch!
    Maikki

    AntwortenLöschen
  9. Sauerkraut: :)
    Maikki: in der Tat

    AntwortenLöschen
  10. Hannele: ei onnistu, kurkkupurkki oli jonkun toisen omistajan kellarissa eikä ystäväni

    AntwortenLöschen
  11. Hauska runo, ja sisältöön alkaa olla helppo samastua. ;-) Mutta hölskykurkuista siinä ei minun mielestäni voi olla kyse, vaan etikkaliemeen säilötyistä, vaikkapa juuri kuvassa näkyvän purkin kaltaiseen. Hölsky(tys)kurkut ovat tuoreita kurkkuviipaleita, jotka laitetaan kulhoon etikan, tillin, sokerin ja suolan kanssa, laitetaan kansi päälle ja hölskytetään, niin että viipaleet pehmenevät, ja syödään heti.

    AntwortenLöschen