Sonntag, 16. August 2020

Tyttö lähti taivaaseen

15. elokuuta on katolinen juhlapäivä eli Marian taivaaseenottamisen päivä, se on tosin vain Baijerissa ja Saarlandissa virallinen pyhäpäivä. Meillä on Kölnissä kirkko nimeltä St. Mariä Himmelfahrt ja se on paikallisten italialaisten kotikirkko, Italiassa juhlitaan ferragostoa, mutta se on muuttunut aika maalliseksi juhlaksi, on kai niinkuin italialaisten juhannus ja onhan se Baijerissakin aikamoinen kansanjuhla.

Muistan päivämäärän siitä, että se on niin monen nimipäivä, Marian, Marjan, Marjatan ja jopa omani, koska toinen etunimeni on Marjut, mutta tulevaisuudessa tulen muistamaan sen rakkaan ystäväni Uschin kuolinpäivänä. Kahden ja puolen vuoden taistelu keuhkosyöpää vastaan loppui ja tuo pahuksen korona teki lopusta vielä vaikeamman, kun pahimpaan aikaan läheiset eivät päässeet vierailemaan sairaalaan. R.I.P. Uschi, joka nyt istuu tuolla ylhäällä pilven hattaran päällä ilman kamalia kipuja. Tämä oli nyt kolmas hyvä tyttökaverini, jonka menetin syöpäläiselle.



Uneen viimeinkin lipua
vailla ruumiinsa kipua
tunneista loputtomista.
Vaipuisin hiljaa sinne päin,
missä sen pienen vaahteran näin
leikkivän keltaisin lehdin.
Sanoisin: nyt minä ehdin.
Nyt olet tähti,
nyt olen maa.
Tuulessa saatamme koskettaa.
- Mirkka Rekola




8 Kommentare:

  1. Osanottoni Allu. On surullista menettää hyviä ystäviä syövälle,minullakin muutama sellainen.

    AntwortenLöschen
  2. Lämmin osanotto. Tämä aika on todella ikävää monella tavalla ja kun ei pääse hyvästelemään ystäviään.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. olen iloinen, että ehdin kutsua hänet vielä meille kauniina kesäpäivänä lounaalle ja hän jopa söi hyvin ja että sain pari viikkoa sitten sanottua, miten tärkeä hän on ollut minulle. Ennen olen ollut aina pelkuri, olen puhunut ihan kuin nähtäisi vielä vuosikausia, vaikka on ollut aika selvää, että toinen ei pitkään elä.

      Löschen