Samstag, 28. September 2024

Pyörämatka 2024/3

Oulun Siika Pyhä Kala opeteltiin ennen suomalaisten jokien nimiä, saksalaisetlatelevat vuorostaan  opetellakseen sivujokien nimet Iller, Lech, Isar, Inn, fließen rechts zur Donau hin. Wörnitz, Altmühl, Naab und Regen kommen ihr von links entgegen eli Iller , Lech, Isar ja Inn yhtyvät Tonavaan oikealta, ja me pyöräilimme Isar-joen rantaa, Isarin rannallahan on mm. München. Kova virtaus oli ja veden väri oli vähän erikoinen.

Matkatoimisto oli antanut meille lahjakortit Weisswurst-makkaraa varten, sitä saimme matkan varrella olevasta baijerilaisbaarista ison annoksen. Makkarat lämmitetään liemessä ja tarjoillaan makean sinapin ja Brezelin kanssa. Weisswurst valmistetaan vasikanlihasta ja syödää perinteiteisisti ennen kello 12, se oli tärkeää kun ei ollut vielä jääkaappjea .aikainen syönti on jäänyt perinteeksi usein kututaan tuttuja weisswurstaamiaiselle,

Seuraava paikka oli Bad Tölz, pienehkö kiva kaupunki. Yksi Saksan pidetyimpiä poliisisarjoja , Der Bulle von Tölz, on tehty Bad Tölzissä. Meillä oli niin kiva hotelli ja aamiaiskahvila, että pitää oikein linkittää.

Kirkkoja riittää Baijerissa

Kiipesimme ylös pääkallovuorelle, josta oli hieno näköala alas kaupunkiin. Tuo Leonard oli niin hauskan näköinen, että piti ottaa kuva.

Siellä se Isar virtaa

Bad Tölzin pääkatu, siellä me katukahviloissa söimme matkan parhaat jäätelöt ja Aperolit.

Olimme kaksi yötä Bad Tölzissä ja teimme sieltä retken Tegernseelle, jonka seutu on varakasta, siellä asuu ne kauniit ja rikkaat. Reitti ei aina ollut ihan minun mieleeni, kun oli soraisia ylä- ja alamäkiä ja pelkään jarruttaa ja pari kertaa talutin pienen matkan. Kuviakaan ei näköjään tullut juuri otettua, piti keskittyä niihin sorateihin.

Viimeimnen kuva Bad Tölzistä oli paakallovuoren huipulla olevasta kappelista

Nyt oli paluumatkan aika. Koska olimme muuttaneet alussa reittiä, piti löytää paluureitti, mutta se löytyi helposti Komoot-Appista ja haillme autot Starnbergin parkista ja ajoimme Müncheniin. Seuraavana aamuna alkoi Oktoberfest Münchenissä ja hotellissa näkyi nahkahousuja ja dirndliä

Ja porukat istuivat ulkona juomassa - ei enää pelkästään olutta vaan paljon myös Aperol Spritziä, ajat muuttuvat myös Baijerissa.

Meillä oli vähän kulttuurinhimoa  ja kävimme ensin katsomassa Asam-kirkkoa, turhan paljon kultaa meille

Ja taidemuseossa oli kivan hiljaista kun porukoilla on eri ohjelma.

Ja sitten näimme ihan sattumalta miten Oktoberfestin isännät lähtevät kulkueella hevosilla Theresienwieselle avaamaan oluttynnyrit ja juhlat.

Hevoset lähdössä Theresienwieselle

Sitten tulikimkiire lähteä siitä hälinästä. Olimme varanneet kahdeksi yöksi hotellin Ammerjärven rannalta ja tarkoitus oli käydä niinä päivinä katsomassa halvaantunutta ystäväämme, mutta hän ja vaimonsa olivat sellaisessa flunssassa, että emme kerta kaikkiaan riskeeranneet mennä käymään ja piti keksiä uutta ohjelmaa ja ajoimme pyörällä järven rantaa 20 km Diesseniin, jossa  on meille ennestään tuttu kokea barokkikirkko. Illalla söimm hotellissa ja nautimme ranskalaisentarjoilija, söpöstä saksankielestä. Iltakävely tehtiin Herrschingin promenaadilla.