Montag, 17. Oktober 2011

Kultainen lokakuu

Lokakuu näytti viikonloppuna taas parhaita puoliaan ja lähdimme eilen pyöräretkelle kaupungille. Ensin käytiin pikavisiitillä etnologisessa museossa, jossa oli  teemana (meille ajankohtainen) Intia (enää 11 päivää!) ja sitten jatkettiin matkaa vanhaankaupunkiin, missä ihmiset promeneerasivat Reinin rannalla tai loikoilivat nurmikolla auringossa.

Kaupungin söpöimmistä taloista ja Pyhän Martin kirkosta piti ottaa taas se jokakertainen pakollinen kuva.

Katukahvilat olivat täpötäynnä ihmisiä. Tässä tarjoillaan metri olutta eli pöydällä on telineessä metrin pituinen rivi olutlaseja. Täällähän olut juodaan tuoreena kahden desin laseista eikä väljähtyneenä litran tuopeista kuten Baijerissa tai ei kai se ehdi Baijerissa väljähtyä, kun ovat varmaan tšekkien jälkeen maailman kovimpia oluen juojia.

Paluumatkalla kotiin tuli vastaan tällainen talo,  vähän Hundertwasseria, vähän Klimtiä.

Illalla syötiin hyvää salaattia ja pantiin kintut ylös ja katsottiin televisiosta pitkästä aikaa Tatort.
Hauskaa viikonalkua!

20 Kommentare:

1. En ole kateellinen, sillä meilläkin oli upea ilma viikonloppuna. Sunnuntaina kävelin jokirantaa teatterille lunastamaan lippuja ja eilen sitten laitoin puutarhaa talviteloille. Matkakuume taitaa teillä vain nousta! :)

AntwortenLöschen
  2. Olihan täälläkin eilen lämmin ja kaunis syyspäivä, mutta täällä ei voi lähteä pyöräilemään ja ihailemaan noita kakkoskuvan rakennuksia, joista olen Kölnille kateellinen:)
    Ja miksi Tatort tulee täällä torstai-iltaisin, kun en ole kotona? Ei siis voida R:n kanssa yhdessä katsoa sitä kintut pöydällä.
    Samoin sinne, einen schönen Wochenanfang!

AntwortenLöschen
  3. Joo, katsottiin mekin Tatort. Tosin jalat olivat pallon päällä ja kudin kädessä.
    Kölnin rakennukset ovat todella kivan näköisiä. Ei ihme, että niitä kuvataan monta kertaa.
    Lämmin sää jatkuu täälläkin.

AntwortenLöschen
  4. Meillä ei enää niin vihreää kuin teillä siellä. Toissa iltana kuun loistaesa tyynen Mallasveden yllä saavuimme mökille. Eilen teimme retken Rapolan linnavuorelle ja ihailimme Vanajavedelle aukeavaa ruskaista maisemaa. Paluumatkalla ajoimme Ritvalan läpi ja illalla saunoimme ja istuimme kuistilla nauttien syysillasta. Tänään taas kohti kotoista Karjalaa.
    Hyvää viikon alkua
    Maikki

AntwortenLöschen
  5. Helena: mekin tyhjennettiin terassia, kun keskiviikkona tulee työmiehiä tekemään jotain kamalan äänekästä ja likaista hommaa meidän talossa
    Clarissa: mutta sieltähän voi lähteä pyöräilemään ja näkemään kaunista luontoa. Tatort EI voi tulla muuta kuin sunnuntaina kello 20:15, niin se on ollut jo vuodesta 1970.
    Sira: meilläkin 50% (=minä itte) porukasta kutoi
    Maikki: tuttuja paikkoja Rapolat ja Ritvalat.

AntwortenLöschen
  6. Ainakin Hämeenlinnassa oli aurinkoista viikonloppuna ja vielä tänäänkin. Ei mikään ihme, että etnologisen museon näyttely kiinnosti teitä, Intian matkaa odottavia.
    Intia kiinnostaa minuakin, mutta en tiedä, miten pystyisin kestämään maan vastakohtaisuuksia. Elokuva Slummien miljonäärit on hyvässä muistissa.

Saksalaisista jännityssarjoista pidän. Tatortista en ollut kuullutkaan, mutta onneksi niitä on tulossa useita. Tuntuu vaan, että on kirjat ja käsityöt vievät aikaani. Ensi viikolla ovat kirjamessut ja aion mennä silloin Helsinkiin ja myös messuille. Kiitos Allu joka tapauksessa Tatort-infosta.

Oikein hyvää viikon alkua Sinullekin!

AntwortenLöschen
  7. Marjatta: ihmeen hyvin kestin niitä vastakohtia, mutta ehkä senkin takia, ettemme olleet niin kamalan isoissa kaupungissa siellä etelässä. Nyt on ohjelmassa Mumbai ja se on ehkä vaikea pala sulattaa. Voi kirjamessust, pitäiskin varmaan tulla joskus niiden aikaan Suomeen. Frankfurtin kirjamessuille aion mennä vuonna 2014, silloin siellä on teemamaana SUOMI!

8. Onko Majatalo Allussa tilaa vuonna 2014 Frankfurtin kirjamessujen aikana?

9. Helena: on, jos varaa näin ajoissa! Toivottavasti muistan sitten itse pitää silloin lomamatkattoman ajan. Muistuta mua alkuvuodesta 2014!

AntwortenLöschen
  10. Teilläpä oli kiva pyöräretki! Ihanat nuo pikku kapeat talot,kuin Amsterdamissa,ja tuo viimeinen talo on hurmaava!!

11. Ihanan aurinkoisia syyskuvia!

Mielenkiintoista, että siellä juodaan olut noin pienistä laseista. Eipä tosiaan ehdi väljähtyä!

AntwortenLöschen
  12. Tooooosi sòpòt talot kyllà tuossa kirkon kupeessa :D Voin vain kuvitella, kuinka Intian matka jo odotuttaa :D

13. Yaelian: tosiaan kaupungin kauneimmat vanhat, sodassa kun on valitettavasti mennyt lähes kaikki tuusan nuuskaksi
    Hippu: täällä juodaan pintahiivaolutta, se pitää juoda nopeasti, mutta tykkäänkin, sillä juon mieluummin kylmää tuoretta kuin litran astiasta lämmennyttä
    Ciacy: on tosi kiva päästä taas Intiaan

AntwortenLöschen
  14. Jotenkin en noin värikkäitä taloja odottanut siltä suunnalta, kauniita ovat joka tapauksessa.
    Hyvät pohjustukset Intian matkalle (siis museo, ei olut),mutta et olekaan ihan tavallinen massaturisti..

15. Sirokko: no eihän täällä kaikki talot värikkäitä ole ja rumia taloja löytyisi kuvattavaksi vaikka millä mitalla

AntwortenLöschen
  16. Nämä kuvasi ovat niin upeita. Poden matkakuumetta ja Saksassa voisi olla paljon ihania kohteita.

17. Voi että mulle tulee aina ikävä Kölniin ja Düsseldorfiin, kun kattelen sun blogia ja kuvia!! Harmittaa niin kun en päässyt kesällä sinne. Mutta ehkä vielä jonain päivänä ....