Mittwoch, 13. Juni 2012

Imst - Burgeis

Imstistä lähtiessä satoi kissoja ja koiria ja lämpöasteita oli korkeintaan +7C. Onneksi olin ostanut kenkiin päällykset, sillä ne olivat tarpeen, samoin käsineet, sadeviitta ja sadehousut. Kylmä viima kävi kasvoille, kun laskettelimme hotellista alas kaupunkiin ja takaisin pyörätielle.  Vettä tuli kuin ämpäristä olisi kaatanut ja kauniiden maisemien ihailu jäi vähille. Meillä oli kaiken lisäksi vielä kiire ehtiä ajoissa Landeckin asemalle, josta lähti Postbus ylös Naudersiin. Enpä ole ennen nauttinut bussimatkasta niin kuin nyt, kun saimme istua lämpimässä ja kuivassa bussissa reilun tunnin. Pyörät kuljetettiin Eurobiken autolla. Naudersista jatkui polkeminen, ensin ylös Reschenseelle. Ylös päästyäni sain ystävämieheltä niittykukkakimpun palkinnoksi suorituksestani.

Valokuvia ei juuri tullut otettua, kun olin pakannut kameran sateen takia muoviseen ohjaustangon laukkuun ja siellä vielä paksun kameralaukun sisään, mutta se oli silti päässyt vähän kosteaksi. Ja muutenkin on aina vaikea pysähtyä kuvaamaan, kun muu porukka polkee eteenpäin kuin viitamaan susi (tunteekohan kukaan muu tuon sanonnan?).

Alppiniityt oli täynnä kukkia, mutta eihän niitä tuosta kuvasta näy ja pieniä puroja oli siellä sun täällä. Kostea kamerani päätti tässä vaiheessa ottaa neliskulmaisia kuvia.

Sade lakkasi, kun pääsimme Burgeisin kylään eikä sitä sen jälkeen enää näkynytkään matkallamme ja loppuaikana sää oli täydellinen. Burgeisin vuoren rinteellä oli erikoinen näky = sateenkaari. Ei tuosta kuvasta juuri mitään näy, mutta ehkä osaatte vähän aavistaa.

Iltakävelyllä poikkesimme vanhalle hautausmaalle. Harmittaa, että en uskaltanut ottaa kuvaa vanhasta etelätirolilaisesta mummosta, joka esiliinassaan kuokki hautaa valtavan isolla hangolla.

Illalla olimme syömässä Gasthausissa, jossa omistajan herttainen 92v isä oli edelleen töissä, vastuualueenaan "honneurs" ja hän tuli meidänkin pöytään juttelemaan ja kertomaan Gasthausistaan. Niin kiva, että vanhuksillekin löytyy vielä tehtäviä.

Burgeis on 1216m korkeudella ja seuraavana päivänä olikin sitten se laskettelupäivä, jolloin ei tarvinnut juuri lainkaan polkea.

28 Kommentare:

1. Jatkuu ... Kiitos. Tuo sanontasi (susi ...) tuo mieleeni : menee kuin viitapiru!

AntwortenLöschen
  2. Kiitos taas kierroksesta! Olen kade noista asteista,täällä on jo liiankin lämmintä..

1. Tuona kylmänä sadeaamuna olisin ollut valmis ottamaan sulta vaikkapa +15C, mutta seuraavana päivänä meillä olikin jo lämmintä ilman apuasi.:-)

Löschen
  3. Kiitos ihanasta matkakertomuksesta ja se sateenkaari on aivan upea!

AntwortenLöschen
  4. Alkukesä lienee parasta aikaakin pyöräretkelle, ei liian kuumaa ja huumaavat tuoksut tulvahtaa ajaessa. Huikeita maisemia, taas!

1. Todella paras mahdollinen vuodenaika, kun niittyjä ei ole vielä leikattu ja monenväriset kukat kukkivat. Kylissä tuoksui jasmiinit, minä nautin, muille se tuoksu oli vähän liikaa.

Löschen
  5. Vai että alamäkipyöräilyä siellä sait harrastaa. Viitapiru tai muukaan ei ole tuttu, meillä sanotaan, että on jäniksen selässä kun on niin kiire.

AntwortenLöschen
    1. Olisko se jänis Hämeessä muuttunut sudeksi. En muista, käyttivätkö karjalaiset vanhempani tuota sanontaa, mutta ainakin kaverit käytti.

Löschen
  6. Eihän täällä voi muuta kuin huokailla – kauniissa maisemissa pyöräilitte. Muuten, kuinka suuri tuo viitamaan suden lailla polkeva porukka oli? Olitteko isoissakin ryhmissä.
    Pyöräily on kyllä lisääntynyt täällä aivan valtavasti, todettiin taas eilen, mutta miksi on tultava isoille teille liikenteen sekaan, kun pienillä sivuteillä olisi paljon miellyttävämpää pyöräillä, ainakin meidän mielestämme. Vaikka vauhtihan siinä on pakostakin hitaamman puoleista.

AntwortenLöschen
  7. Me ei pyöräillä missään ryhmässä tai siis ryhmä on meidän neljä kaveria ja me, Gina-parka on taas kemoterapiassa eikä päässyt mukaan, muuten meitä olisi yhteensä kuusi ja se riittää. Eurobike antaa meille reittiohjeet ja kartat ja varaa hotellit ja kuljettaa matkalaukut ja antaa pyörät, muuten ollaan omin nokkinemme. On niitä ryhmämatkojakin oppaan kanssa, mutta me ei haluta, kun halutaan spontaanisti päättää, missä pidetään paussi ja missä syödään jne.

8. Ihana lukea kuulumisiasi ja katsella upeita kuvia,onneksi kaikki meni hyvin.
    Terv. Helsingin Kommentoija (työmatkapyöräilijä, työmatka suuntaansa 10 km) Viimeinen kirjoitettu siksi, että kukas se kissan hännän nostaa jos ei kissa itse.)

AntwortenLöschen
    1. Vaude, hienoa, että jaksat pyöräillä töihin. Jos voisit lähettää s-posti-osoitteesi, voisin laittaa jotain Berliini-tietoa, kun en tiedä, saanko kokonaisen postauksen aikaan. Käviskö?? allu (ät) hotmail. de

Löschen
  9. Burgeis on ihana paikka, josta pääsee mukavasti vaeltamaan jopa Sveitsin puolelle asti. Tuossa Gasthofissa mekin kerran käytiin ja vanhaisäntä jo silloin kävi tervehtimässä vieraita pöydissä. Kylällä oli pari muuta pienempää, mutta tosi hyvää ruokapaikkaa. Niinpä tuli iltaisin vaelluksen jälkeen haettua päivällä kulutetut kaloriat takaisin. Ja niitä niittyjä riitti tosiaan.

Maikki

AntwortenLöschen
    1. Niin tosiaan, sinähän tunsitkin Burgeisin. Olimme siellä vain yhden illan ja yön ja söimme siis vain kerran Mohrenissa ja oli hyvä ruoka ja se vanha pappa oli niin söötti. Hotellissamme oli paljon vaeltajia, asuivat siellä pitempään.

Löschen
  10. Kuvista ja kertomasi perusteella reissunne vaikutti olleen tosi mielenkiintoinen.
    Me fillaroidaan vaan huviksemme ja pieniä hyötymatkoja.

AntwortenLöschen
    1. Oli tuo ehkä parhain matkoista tai ehkä Bozen-Venetsia oli sittenkin se paras.

Löschen
  11. Kauniita kuvia olet saanut, vaikka osa matkasta meni susille. Ai niin se sanonta kuin "viitamaan susi". Ei ole tuttu, mutta helposti voi kuvitella, miten kovaa sellainen susikin on mennyt :)
    En muista, oletko maininnut matkan pituutta kilometreissä. Minä olen suunnitellut vihdoinkin tänä kesänä ajaa polkupyörällä 20 kilometrin päähän jätskikioskille :)

AntwortenLöschen
    1. Tällä kertaa oli pisin päivän etappi 75km ja koko reitti vähän yli 300km. Kun on koko päivä aikaa ajella, ei se niin pitkältä tunnu.

Löschen
  12. En ole varmaan koskaan saanut keneltäkään mieheltä ihan omin käsin poimittua kukkakimppua. Epistä! Olis maistunut mullekin. :-)

1. En minäkään omalta mieheltä niitä saanut vaan meidän kaverilta. :D

Löschen
  13. Huh mikä kaatosade, mutta onneksi sää on sitten suosinut loppumatkasta.
    Aivan MAHTAVAT maisemat näemmä teidän reitiltä -- en vaan saa Alpeista tarpeekseni! <3

AntwortenLöschen
    1. Se sama sade oli kuulemma etelämpänäkin, sillä meidän ystävät pyöräili Riminin lähellä samaan aikaan ja kastuivat yhtä pahasti.

Löschen
  14. Ihana sateenkaari / muutkin maisemat ja miten viehättävä kukkakimppu. Pitääkin patistaa neito poimimaan sunnuntaiseksi isänpäiväksi papaKoolle kimppu. Täällä jostain syystä niittyleinikit eivät varise samaan tapaan kuin Suomen vastaavat.

AntwortenLöschen
  15. Voih, sattui sitten noinkin ikàvàt ilmat osalle matkaa, onneksi olit varautunut. Mà oon tàssà miettinyt, ettà pyòràilettekò omilla pyòrillànne vai vuokraatteko aina jotkut sieltà paikanpààltà?

1. Me vuokrataan ne ihan sen takia, että jos tulee jotain ongelmia, voi soittaa Eurobikelle ja ne tuo uuden pyörän. Jos on oma pyörä, silloin on hoidettava kaikki itse ja jos tulee jotain isompaa juttua eikä ole pyöräkorjaamo lähellä, saattaa tulla ongelmia.