Donnerstag, 12. September 2013

Görlitz♥

Tämänvuotinen pyörämatkamme alkoi  Saksan itäisimmästä kaupungista, Görlitzistä, joka sijaitsee Neisse-joen rannalla ja josta pääsee sillan yli Puolan puolelle . Helena on kirjoittanut  blogissaan tästä rajakaupungista. Navigaattorimme vei meidät suorinta tietä filmimaisemiin, sillä hotellimme viereisessä rakennuksessa on filmattu tänä vuonna The Grand Hotel Budapest-elokuvaa, jossa näyttelee pääosaa Ralph Fiennes. Görlitziä käytetään paljon kulissina elokuvissa, mm. Kirjavaras-kirjaa filmataan siellä. Me emme sentään saanet asua Ralphin luona vaan viereisessä Jugend-hotellissa Am Goldenen Strauss.

Kaupunki on täynnä mitä komeampia rakennuksia, joista suuri osa on kunnostettu. DDR:n hyvä puoli oli se, että ihmisillä ei ollut varaa remontoida ja siksi monet asiat ovat vielä alkuperäisiä eikä niitä ole pilattu niinkuin lännessä.

Yksi kaupungin tunnetuimmista porttikongeista on osoitteessa Untermarkt 22, sen kaaressa oleva syvennys kantaa hiljaisenkin äänen toiselle puolelle porttia. Tässä ystäväni painaa korvansa kaareen ja kuulee aivan selvästi, mitä Allumies toisella puolella hiljaa kuiskaa kaareen. Kaarta kutsutaan nimellä Flüsterbogen eli kuiskauskaari. Jos emme olisi lukeneet kaaresta matkaoppaastamme, olisimme varmaan ihmetelleet, mitä ihmiset siinä pistävät korvaansa kiinni seinään.

Syömässä kävimme hauskannimisessä ravintolassa Dreibeiniger Hund eli Kolmijalkainen koira. Ruoka ei ollut mitenkään ihmeellistä, mutta piha oli idyllinen ja nautimme lauhasta kesäillasta.

Görlitzin maantieteellinen sijainti Saksan itäisemmässä nurkassa on epäsuosiollinen, idästä on ollut kova muuttoliike länteen ja monet kaupungit tyhjenevät, mutta Görlitz on antanut bonuksia sinne muuttaville ja tällä hetkellä asukkaiden määrä on kuulemma nousussa. Uusille asukkaille tarjotaan kolmen kuukauden vuokra, kolmen kuukauden sähköt ja ilmaiset yleiset kulkuneuvot.  Sinne muuttavat nyt pääasiassa - kuten meille kerrottiin - "nuoret seniorit", jotka saavat siellä eläkkeellään paljon enemmän kuin lännessä. Sen mekin huomasimme, kun näimme kylttejä, jossa tarjottiin lounasta kolmella eurolla ja Allumies kävi parturissa ja maksoi vain 8€ hiusten leikkauksesta.  Täällä saa maksaa kaksinkertaisen hinnan ja Suomessa varmaan vieläkin enemmän.

Neisse-joki jakaa Görlitzin ja sen puolalaisen sisarpuolen. Saksalaiset käyvät ostamassa halpaa tupakkaa Puolan puolelta, puolalaiset käyvät "hakemassa" mm. polkupyöriä Saksan puolelta ja niinpä meidän polkupyörävuokraamomme rouva ei sitten sanonutkaan meille ääneen pyörän lukon koodia ("naapurit on niin lähellä") vaan se oli salamerkitty papereihin. Saksalaisilla on sanonta "Heute gestohlen, morgen in Polen" eli "Tänään varastettu, huomenna Puolassa", sen koki jopa puolalainen työkaverini, jonka Bemari katosi Puolaan.

Görlitz oli ilman muuta yksi matkamme kohokohtia, ehdottomasti näkemisen arvoinen kaupunki ja harmittaa, että meillä ei ollut aikaa jäädä sinne pitemmäksi. Görlitziin pääsee Dresdenistä junalla 1,5 tunnissa, Berliinistä pitää mennä Cottbusin kautta ja matka kestää vähän yli kolme tuntia. Me jouduimme palaamaan sinne junalla Berliinistä autoamme hakemaan ja pääsimme kaikki neljä edullisesti 42 euron viikonloppulipulla, jossa olisi ollut vielä paluumatkakin. Suosittelen.

14 Kommentare:

1. Puolalaiset ovat kuuleman mukaan keksineet triatlonin....he juoksevat ensin maauimalaan ja tulevat sieltä polkupyörällä takaisin.

Maikki

AntwortenLöschen
  2. Ai Kirjavaras filmataan, toivotaan että on yhtä hyvä kuin kirja.
    Pitäisikö lähettää tämä mun mieheni Görlitzin parturiin, vaikka toisaalta me kyllä päästään vielä halvemmalla, kun minä aina leikkaan. Säästyy joka kerta 15-20€ ja palkkiona on tyytyväinen kaveri:-)

1. Kun tullaan Suomeen, niin sitten tiedetäänkin minne mennään parturiin.
      Kirjavaras on tulossa KLIK

Löschen
    2. Kerrankin!. Filmihän näyttää aivan kirjalta – tuli tunne että olen jo nähnyt sen!

3. Kiitos Allu jälleen kerran upeasta matkakertomuksesta paljonpuhuvine kuvineen. Sinä osaat....Hienoa, että kaikki meni suunnitelmien mukaan. weimar ja Görlitz on mekin nähty 14 vuotta sitten, mutta ei siellä silloin vielä ollut noin hienoa.
    Hyvää kotiutumista.

AntwortenLöschen
    1. Kyllä siellä on ehtinyt 14 vuodessa tapahtua paljon.

Löschen
  4. Vau,onpa motivaatiota tarjolla tuonne muuttaville,houkuttelevaa!
    Ja todella kauniita rakennuksia kuvissasi.
    Harmittaa kun mulla ei ole lainkaan kuvia omasta Saksan-läpi ajoreissusta,kesällä 2004. Ajoimme eksän kanssa Rotterdamin kautta Saksaan ja sitten otimme Travemundesta laivan Ruotsiin.Matkalla hävisi kamera ,jossa oli kaikki reitin varrella otetut kuvat.

AntwortenLöschen
    1. Harmi toi kameran häviäminen. Muistan kun meidän matkalaukku ei tullut kerran perille ja suurin pelkoni oli, että kameran muistikortti hävisi valokuvineen, mutta tulihan se sitten parin päivän päästä.

Löschen
  5. Kaunista on! Minulla on matkakuume (milloin nyt ei olisi...), joka suuntautuu vahvasti Saksaan, Itävaltaan ja Tsekkeihin.

AntwortenLöschen
    1. Dresdeniä voisin suositella. Itselläni on Semperoper vielä näkemättä.

Löschen
  6. Kommentoin jo eilistä kirjoitusta, mutta tämä hotellin verkko häilyväinen. Hienoja kuvia Görlitzistä, se on upea kaupunki. Kävin silloin Puolassa lounaalla natiivioppan kanssa. Siellä oli enemmän eloa. Museossa Saksan puolella oli hieno näyttely eri kansanryhmien kohtaloista. Helena uudella leikkikalullaan

AntwortenLöschen
    1. Ja vielä se, ettei mulle mitään kuiskauskaaria näytetty, en sen puoleen lukenut matkaopastakaan. Sain kyllä hienon kierroksen eri-ikäisillä alueilla.

Löschen
    2. Mitenkäs se opas voi jättää sen kaaren näyttämättä!?