Sonntag, 11. Dezember 2016

Putkia puhdistamassa Pohjanmerellä

Kun viikkoja kestänyt limantuotanto ei meinannut millään loppua, päätimme taas lähteä Pohjanmeren rannalle hengittämään suolaista meri-ilmaa, tällä kertaa Hollantiin, sillä sinne on lyhyempi matka kuin Saksan Pohjanmeren rannalle. Kämpäksi löytyi todella edulliseen hintaan aivan ihana putiikkihotelli idyllisestä Veeren kylästä. Kylän parkkipaikoista voi arvata minkälainen hulina siellä kesäaikaan on, nyt oli niin ihanan rauhallista.
Huoneemme on tuon punaisen talon oikeassa osassa keskikerroksen ikkuna, kuvia huoneesta löytyy hotellin kotisivulta tästä.

Runsas aamiainen tarjoiltiin hotellin pienessä bistrossa pöytiin, mehän vihaamme buffetaamiaista, joka tekee paikasta aina levottoman. Rakennus on vuodelta 1611, ajalta jolloin Veere kukoisti kansainvälisenä kauppapaikkana, ja 1611 on myös bistron nimi.
Sesonkiaikaan hotelli ei ole kovin halpa, mutta me saimme nyt huoneen aamiaisineen alle satasella.

Jo ennen hotelliin menoa lähdimme kävelylle hengittämään sitä meri-ilmaa ja uskokaa tai älkää, seuraavana aamuna tuli nenästä ja kurkusta tuli ulos kaikki mitä olen yrittänyt viikkoja kakia.

Ihmeen ison kirkon ovat rakentaneet pieneen kylään, oliskohan täälläkin sekoitettu kyynärä ja metri niinkuin Kerimäellä. Rakennus ei ole enää kirkkona käytössä vaan enemmänkin kulttuurikeskus.

Monet ravintolat olivat kiinni ja aukeavat taas jouluna, mutta löysimme silti hyviä ruokapaikkoja, oli se sitten yksinkertainen baari ja Michelinissä mainittu ravintola ja ruoka oli kaikkialla hyvää ja palvelu erittäin ystävällistä.

Veere on  Zeelandin provinsissa Walcherinin niemimaalla ja Middelburg on provinssin pääkaupunki. Sinnekin piipahdimme. Kuvassa asuntolaiva rannassa.

Raatihuoneen viereen oli tehty luistelurata, tuli mieleen Brueghelin vanha maalaus.

Middelburgista jatkoimme matkaa Domburgin loputtomalle hiekkarannalle, jota pitkin kävelimme lukemattomia kilometrejä. Rannalla oli vähän tuulista, mutta kun jalassa oli Uggit ja päällä pitkä untuvatakki, ei viileys tuntunut yhtään pahalta ja keuhkoputket eivät enää viheltäneet vihaisesti.

Hollanti♥ Mä tykkään sinusta.

20 Kommentare:

1. Sama täällä, Hollannista tykkään minäkin ja meri-ilmasta♥
    Olipa kirkolla kokoa!

AntwortenLöschen
    1. Ei se kirkko oikein sopinut yhteen sen pikkukylän kanssa.

Löschen
  2. Täällä kans Hollannin ja hollantilaisten ystävä!
    Kerimäen kirkkoa rakentaessa ei ole sekoitettu kyynäriä ja metrejä, vaan kirkkoherra on halunnut, että puolet seurakuntalaisista sopisivat kerralla kirkkoon.

Maikki

AntwortenLöschen
    1. Hih hih, taitaa olla kaikki tiedot urbaaneja legendoja.

Löschen
  3. Kaunista,tuli ihan ikävä Hollantiin. Domburgissa olen ollut mutta en ihan talvisaikaan,mutten muista käytiinkö myös tuolla Veeressä.Ihanaa että kaikki lima tuli ulos ja putket taas kunnossa:)

AntwortenLöschen
    1. Domburg on kamalan suosittu saksalaisten keskuudessa.

4. Hyvin idylliseltä tuntuu<3

Kerimäen kirkko on maailman suurin puukirkko ja olen asunut pari vuotta ihan siinä liki! Muistan lumoavan joulukirkon ja sen miten oli niin kylmä, että hengitykset huurusivat.

AntwortenLöschen
    1. Me ei olla koskaan käyty Kerimäellä, pitäisi varmaan käydä.

Löschen
  5. Kivan hoitokeinon olet loytanyt! Matkailuakin siina ja hoito toimii. Mikas sen parempi.
    Hollannissa en ole koskaan kaynyt. Listalla on sekin.

AntwortenLöschen
    1. Matkailu auttaa kaikkiin vaivoihin. :-) Vaikka Hollanti on tuossa ihan lähellä, se on jotenkin niin erilainen. Siellä on aina kiva katsella ihmisten söpöihin asuntoihin, kun ne ei vedä joka paikassa verhoja kiinni niinkuin saksalaisilla on tapana tai ainakin ennen oli, on se täälläkin vähän muuttunut.

Löschen
  6. Tuota konstia täytyykin kokeilla seuraavan kerran kun röörit menevät tukkoon! Kelpaisikohan tämä Itämeren meri-ilma...?

AntwortenLöschen
    1. Itämeren vesi ei ole suolaista kuin Pohjanmeren, siksi täällä suositellaan enemmän Pohjanmerta, mutta voithan sä kokeilla joskus Itämerta. Tärkeää on, että kävelee aika lähellä vettä ja mä keskityn aina oikein siihen hengitykseen.

Löschen
  7. Hienoa, että röörit taas kunnossa. Tiedän, että en oikein voi ottaa kunniaa itselleni, mutta pakko on nyt kuitenkin sanoa että hyvä Hollanti! Veeressä emme ole käyneetkään. Ehkä ehdotan sitä hoitomuodoksi seuraavan flunssan iskiessä.
    Täällä tosiaan on jouduttu moni kirkko ottamaan uusiokäyttöön. Rahat kun ei oikein muuten riitä niiden ylläpitämiseen. Hämmentävin juttu sattui, kun yritimme vierailla eräässä todella vanhassa kauniissa kirkossa, mutta emme päässeet katsomaan sitä sisältä, koska siellä oli meneillään Whisky-messut. Että niin täällä meillä ;)

AntwortenLöschen
    1. Onhan niitä kirkkoja muuallakin otettu eri käyttöön, meilläkin on täällä kulttuurikirkko.

8. Antworten
    1. on gemütlich tai hyggelig niinkuin tanskalaiset sanoo. Mitäs muuten ruotsalaiset sanoo?

9. Hollanti on kyllä mukava paikka. Ja meri-ilma saa todellakin putket puhtaiksi. - Kerimäen kirkko on todella upea, kävime siellä pari vuotta sitten.

AntwortenLöschen
  10. Kyllä mieki parantuisin noissa maisemissa! Nyt vain täytynee tyytyä tuohon Saaristomereen.

1. Tekis sunkin putkilles hyvää. Astmaatikothan käy paljon Pohjanmerellä.