Dienstag, 3. Januar 2017

Suomessa ilman kulttuurishokkia

Matkalla Rukalle kävimme mennen tullen myös  Helsingissä ja nautin siellä jouluvaloista,

Espan läpi kuljimme matkalla Uspenskin katedraaliin,

jonne olin hankkinut liput Lumen valon joulukonserttiin, ainutlaatuinen kokemus,  ihanaa musiikkia hienoissa puitteissa.

Paluumatkalla Rukalta tapasimme sitten sukulaisia ja ystäviä. Sillä kertaa olimme varanneet uudesta Clarion hotellista huoneen. Hotelli on Jätkäsaaressa, vaikka Facebook väittääkin kuvani perusteella sen olevan Münchenin Marienplatzilla eli jätkästä on tullut Neitsyt Maaria. Hotelli on sisustettu klassikkohuonekaluillaa, sieltä löytyy mm. Artekia ja Eamesia ja heidän alakerran sohvatyynynsä innostivat minutkin ostamaan Artekin seepratyynyt meidän sohvalle. Huone oli muuten kiva, mutta sieltä puuttui kaappitila ja jouduimme jättämään vaatteemme matkalaukkuihin. Lyhyellä matkalla se ei olisi kovin iso ongelma, mutta jos on kaksi matkalaukkua ja talvi-hiihto-joulujuhlavaatteet mukana, olisi kiva saada osa niistä kaappiin tai laatikkoon. Tulimme huoneeseen keskiyön jälkeen suoraan lentokentältä emmekä meinanneet saada huoneen ovea auki ja samaa olivat varmaan monet muutkin kokeneet: huoneen ovi ja kylppärin ovi taistelevat keskenään. Siivooja oli jättänyt kylppärin oven auki ja huoneen ovi iskee siihen kuin vasara ja ovi oli tämän näköinen:

Vihje arkkitehdille: kannattaisi laittaa kylppäriin liukuovi.
Muuten huone ja näköala olivat hienot ja samoin hotellin aamiainen on hyvä ja me saimme hotellissa hyvän palvelunkin, vaikka monet arvostelut valittivat muuta. Yöllä meitä palveltiin jopa saksaksi.

Ylipäänsä palvelu oli Suomessa aivan loistavaa ja ihmiset erittäin ystävällisiä ja avuliaita. Ratikassa kuuntelin, miten suomalaisnainen niin ystävällisesti jutteli maahanmuuttajan kanssa. Ruoka oli kaikkialla myös todella hyvää ja monet jutut niissä meidän mielestä todella kreatiivisia ja jänniä. Olimme syömässä uudessa Werner-ravintolassa Söderströmin entisissä tiloissa Bulevardilla ja vieläkin tulee vesi kielelle, kun ajattelen heidän grillattua siikaansa.

Eli me emme saaneet kulttuurishokkia kuten toinen ulkosuomalainen blogissaan https://maailmaonkatsojansilmassa.wordpress.com/2016/12/30/kulttuurishokki-suomessa,  hänhän joutuukin etsimään suomen kielen sanoja jo kolmen vuoden jälkeen ja kärsii hiljaisuudesta ja ihmisten pahasta ilmeestä ja kaiken kulmikkuudesta Suomessa. Onneksi meille kävi täysin toisin ja olimme erittäin ihastuneita. Tai no yhden asian ymmärrän, se oli matkalipun lukulaitteen käyttö, sitä pitäis vähän tutkia ja kun en tutkinut, me ajettiin vahingossa lentokentältä kaupunkiin maksamatta.

Rukan joulusta teen oman postauksen.

Hyvää alkanutta vuotta kaikille. Meillä paistaa aurinko ja tätä saa mielestäni jatkua.

16 Kommentare:

1. Onpas hienot valoporot Helsingissä! Eikä vaivannut suuret pakkasetkaan matkaanne, mukavalta näyttää. Hyvää jatkoa vaan vuodelle!

AntwortenLöschen
    1. Oli täydellinen lämpötila, Helsingissä tosin kova tuuli, mutta niinhän siellä on melkein aina.

Löschen
  2. Minäkin selvisin ilman shokkia joulun tienoon. Oikeastaan kaikki tuntui Suomessa niin tutulta ja kotoiselta ja nautin kun saatoin jutella suomeksi kaikkialla minne menin. Matkakorttien kanssa en onneksi joutunut säätämään.
    No pimeätä oli, mutta niin on täälläkin ;)

AntwortenLöschen
    1. En kärsinyt Rukalla pimeästä enkä Helsingissäkään, mutta kun ajoimme autolla Pirkanmaalta Helsinkiin, oli osittain kyllä kamalan pimeää, kun ei ollut yhtään lunta.

Löschen
  3. Upeita jouluporoja talvipimeydessä. Kiva lukea matkakokemuksianne, toivottavasti risutkin menivät perille. Niin, on se kumma kuinka joidenkin kielitaito ruostuu nopeasti, tyttären koulukaverikin on asunut muutaman vuoden Saksassa ja kotona käydessään puhuu äidinkieltään ruotsia aivan saksalaisella korostuksella:)
    Täälläkin on nyt aurinkoista, kello kolmelta taas jo pimeää. Onneksi lumi valaisee, sitä riittää maassa ja puissa.

AntwortenLöschen
    1. Usein se on vähän sellaista "kokettieren" eli tehdään itsensä intressantiksi.

Löschen
  4. Hyvää vuotta 2017 Allu :)

Minä olen aina saanut oikein hyvää palvelua Suomessa (noin yleisesti ottaen siis).

AntwortenLöschen
    1. Samoin sulle hyvää tätä vuotta. Aika jännä, kun just tänään mietin mitähän sulle kuuluu.

Löschen
  5. Tuota uutta hotellia on markkinoitu paljon. Työmatkoilla joudun aina silloin tällöin yöpymään Hesassa, mutta siihen tuo on liian kaukana ja kallis (työmatkahotellit saavat maksaa tietyn summan).

Meillä ei ole ollut pimeä, vaikka aurinko ei vieläkään nouse. Lumen valo on täällä mahtava. Sitä se ei siten ole etelässä, jonne huomisiltana matkaan....

AntwortenLöschen
    1. Me maksettiin 70€ kahden hengen huoneesta aamiaisineen eli tosi hyvä tarjous, mutta tuskin se pitkään jatkuu. Me käveltiin sieltä kaupungille, mutta jos on työmatkalla, ei tietenkään ole aikaa kuljeskeluun. Baari 16. kerroksessa kannattaa katsoa, näkymät on Helsingin parhaat. Rukalla oli myös paljon lunta, aivan ihanaa.

Löschen
    2. Me ei oikein voida käyttää noita saitteja varauksiin, vaan huoneet ovat "virkamieshintaan" tosi kalliita. Mutta toki baarissa vois käydä, monesti me käydään vaan Tornin baarissa. :)

3. Joskus ihmettelee byrokratiaa. Muistan kerrankin kun me ajettiin työsuhdeautolla Luxemburgiin ja tankattiin Saksan puolella, kun ei saanut ostaa halpaa luxemburgilaista bensaa, kun työnantaja maksoi vain Saksan bensat.

6. Nuo valoporot olivat tuttuja minullekin, sain nimittäin joulukortin niistä joulun alla. Niin jotkut unohtavat suomen kielen ja ihmiset hyvinkin pian, kuten eräs mies joka oli vähän aikaa Ruotsissa ja tapasi siellä maanmiehensä tervehtien näin: "Voitte olla Arppelasta, emme tunte teitä!"
    Hyvää alkanutta vuotta!

7. Kiva, että Clarion oli voittopuolisisesti ok (?), kun sinne yllytin :D

1. Kyllä menisin toisenkin kerran, ainakin tuohon hintaan.