Dienstag, 3. Mai 2022

Kuvapläjäys Bilbaosta

Ystäväpari ehdotti matkaa Bilbaoon ja mikä ettei. Emme ole hirveän usein Espanjassa käyneet emmekä osaa espanjaa , jostain syystä olemme olleet useimmin Italiassa tai Ranskassa, Ranskassa varmaan senkin vuoksi, että se on niin lähellä ja osaamme pari sanaa sitä kieltä änkyttää, ainakin niin paljon, että meitä ei myydä. Lensimme tiistaina Bilbaoon, josta olimme varanneet vanhastakaupungista asunnon, jonka sijainti osoittautuikin tosi hyväksi ja muutenkin se oli täydellinen asunto. Nuori omistajanainen oli perinyt asunnon isovanhemmiltaan ja kalustanut sen loma-asunnoksi.

Asunto oli aivan metroaseman vieressä, kuvan kaksi alinta ikkunaa oikealla oli olohuoneesta, kolme makuuhuonetta oli talon toisella puolella ja sinne ei kuulunut yhtään liikenne.

Olkkarin ikkunasta näki aamulla miten ihmiset menivät metroasemalle

ja sadeiltana näky oli tällainen:

Sään suhteen meillä oli todella hyvä onni, kerran satoi kun olimme museossa ja kerran illalla ennen syömään lähtöä eli ei ollut haittaa.

Guggenheimin museo oli nähtävien listalla ensimmäisenä. Senhän ansiosta Bilbaon tuntematon teollisuus/satamakaupunki on muuttunut täysin eri kaupungiksi, jossa käy paljon turisteja. Ilmiö on saanut nimen „Guggenheim effect“.

Museon edessä seisoo Jeff Koonsin Kasselin documenta-taidemessuille tekemä, elävillä kukilla koristeltu koirapatsas Puppy.

Tähän taideteokseen pääsi itsekin sisään, siinä pelleilee ystävämme NoFi

Monet tuttavat ovat sanoneet pitäneensä museon arkkitehtuurista, mutta ei näyttelystä, mutta me olimme tyytyväisiä myös sisällä olevaan taiteeseen. Ja me näimme museon, kuvassa punaisen sillan oikealla puolella, myös eri perspektiivistä, kun tulimme jalan alas Artxanda-vuorelta, jonne pääsee funikulaarilla.

Yksi upeita nähtävyyksiä oli Bilbaon tuomiokirkko, jonka sisäpiha oli täynnä ihania sitruunapuita.

Unescon kulttuuriperintö Puente de Vizcaya piti tietenkin myös nähdä. Me menimme ylhäällä kävellen sillan yli, alhaalla pääsee autot ja jalankulkijat ilmassa olevalla lautalla joen yli.

Tykkään tästä kuvasta

Me kävelimme joka päivä pitkiä lenkkejä kaupungilla ja ihailimme paikkoja ja totesimme, että kaupunki on Kölniin verrattuna todella siisti. Siellä ei ole purukumia tuomiokirkon portailla ja katuja siivottiin jatkuvasti.

Söimme pääasiassa pintxoja kuten tapas nimitetään baskin kielellä,  useimmiten ihan tavallisissa baareissa

ja kerran myös vähän fiinimmässä paikassa, jossa sardiinit tarjottiin näin kauniisti

Matkaa suunnitellessa päätimme käydä myös San Sebastianissa, joka on noin 100km Bilbaosta. Sinne kulkee kaksi kertaa tunnissa bussi Bilbaosta. Lähes kaikki tuttavat sanoivat, että San Sebastian on SE kaupunki, sinne sitä pitää mennä ja olihan se ihan hieno paikka, mutta meille Bilbao on SE paikka, autenttinen baskikaupunki kun taas San Sebastian on hienostuneempi rantakaupunki.

En ole näköjään ottanut juuri lainkaan kuvia San Sebastianista, siellä sattui olemaan jotenkin omituinen valo ja muutenkin oli tullut kuvattua niin paljon Bilbaota, että ei enää huvittanut ottaa kännykkää käsiin.Tämän kuvan otin ihan vain sen takia, että taustalla oleva kirkko on mukama rakennettu Kölnin tuomiokirkon mallin mukaan, mutta kyllä tuo San Sebastianin kirkko jää huonoksi kakkoseksi.

Onhan siellä toki hieno ranta ja fiinejä putiikkeja, mutta me nyt vaan ollaan enemmän bilbaolaisia. San Sebastian on Düsseldorf ja Bilbao on Köln.

Kotimatka oli urheilullinen, sillä Frankfurtissa oli ongelmia matkatavaroiden kanssa ja jouduimme kilpajuoksemaan valtavan ison lentokentän rautatieasemalle ja onneksi juna oli pari minuuttia aikataulusta myöhässä ja just ja just ehdimme sisään ja samoin Kölnissä oli S-Bahn viitisen minuuttia myöhässä ja ehdimme hienosti kotiin kello 23. Rail&Fly on maailman paras keksintö eli lentolippu ostetaan niin, että hintaan kuuluu myös junamatka kotoa lentokentälle ja silloin saa ottaa minkä junan tahansa, meillä se on Sprinter, joka kulkee 50 minuutissa Kölnistä Frankfurtiin.

Toinen hieno keksintö on Tricount app kännykkään. Kun matkustamme ystävien kanssa, jaamme aina kustannukset puoliksi emmekä katso joiko joku tänään yhden kahvin enemmän. Meillä on puhelimessa Tricount ja sinne laskun maksaja merkkaa muistiin mitä on missäkin maksanut ja lopussa katsotaan kuka on toiselle vielä velkaa, tosi hieno keksintö.

13 Kommentare:

1. Gracias! Kuvasi saivat kaipaamaan tuonne(kin). Miten baskin kieli näkyi ja kuului? Oliko se siis ihan käyttökielenä? Entä kyltit? Muistaakseni Barcelonassa oli kyltit usein sekä katalaaniksi että espanjaksi.

AntwortenLöschen
    1. Luin että Bilbaossa useimmat puhuu espanjaa, mutta kyllä siellä luultiin kuulevamme baskin kieltä ja joskus oli ongelmia kylttien kanssa, kun saimme espanjankielisen osoitteen eikä katua meinattu löytää, kun kyltit oli baskiksi. Useimmat asukkaat on kai täysin kaksikielisiä.

Löschen
  2. Hieno reissu teillä oli taas! Guggenheim effect ei onneksi tullut Hesaan, oli niin älytön suunnitelma. Mietin tässä jos lähtisin Madritiin yhdellä museon järkkäämälle matkalle, mutta aika on vähän huono.

AntwortenLöschen
    1. Jostain ihmeen syytä en innostunut niin kovasti Madridista.

Löschen
  3. Hieno kuvasarja:) Itsekin tykkäsin Bilbaosta, jossa olimme viikon verran, siitä jo aikaa sillä se oli vuonna 2008. Guggenheimin museo oli kyllä hieno, sitä varmaan jokainen muualta tuleva menee katsomaan, kuten mekin silloin. Muistan että Bilbaon pääjuna-asema oli myös tosi hieno. Ja todella hyvältä näyttää tuo AirBn-asuntonne, ja myös sijainti. Seuraavaksi Espanja-kohteeksi suosittelen Valenciaa, jossa veljeni nyt asuu. Siellä on upeita paikkoja, ja veljen kuvat saivat kuolaamaan, etenkin kun heidän asuntonsa sijaitsee just kauppahallin vieressä.Mekin ajoimme silloin San Sebastianiin,mutta minäkin pidin enemmän BIlbaosta.

AntwortenLöschen
    1. Valenciassa oltiin kummipojan häissä muutama vuosi sitten ja tykättiin kovasti.

Löschen
  4. Sain Bilbao matkakuumetartunnan! Onhan toki ollut minne mennä - listalla, mutta nyt pomppasi keulille. Teillä oli varmasti kiva ja mielenkiintoinen reissu.

AntwortenLöschen
  5. Voi kiitos Allu, nämä sun matkakuvaukset tekee niin hyvää. Jos suunnittelisimme reissua, Bilbao voisi hyvinkin olla toivelistalla.
    Kaunista kevättä Kölniin!

1. Kiitos, kevät onkin nyt kaunis, melkein kesä

Löschen
  6. Kivannäköinen loma-asunto! Loma-asuntojen fiilistely on aina niin kivaa. Mä tykkään tuollaisista asunnoista, jotka ovat ihan keskeisellä paikalla.

Kerrassaan mukava kuvakavalkadi taas. <3

AntwortenLöschen
  7. Tämä on ehdottomasti matkalistalla! Kiva raportti!