Samstag, 6. Mai 2023

Vappuna Hollantiin

Täällähän ei juhlita vappua kuten Suomessa, olin taas itsekin yllättynyt, kun näin netistä miten hienoja juhlia suomalaiset pitävätkin vappuna. Meille tuli tiistaina maalarit taloon ja keksimme lähteä maanpakoon, kohteeksi tuli Hollanti, jonne ei ole pitkä matka. Etsimme Secret Escapen sivulta hotellitarjousta ja sellainen löytyi Zierikzee-nimisestä paikasta, jonka nimeä emme olleet koskaan edes kuulleet ja sepä olikin hyvä osuma, sekä hotelli että kaupunki.

Ruoka oli hyvää ja samoin palvelu, ei sellaisia laiskoja myrtsinaamoja kuin Lähi-idässä, jossa piti hotelllin aamiaishuoneessa etsiä mistähän löytäisi kahvia.

Meillä oli pyörät mukana ja ajelimme paljon, sää oli aurinkoinen, mutta aika viileä paitsi viimeisenä päivänä oli täysi kesä. Kerran poikkesimme katsomaan jopa hiekkarantaa Renesseen, emme muuten ole kovin himokkaita hiekkarantaihmisiä, mieluummin ajeltiin söpöjen kylien läpi ilman turisteja

Viimeisenä päivänä 56 km pyöräreitin jälkeen peffani ei tykännyt enää satulasta ja lähdimme sitten autolla Middelburgin kaupunkiin, jossa oli hieno tori, olisi tehnyt mieli ostaa vaikka mitä ruokatavaraa

ja tämä kukkakauppa❤️

Hollannissa on hirveän paljon pienenpieniä taloja, monet oli tuskin 4m leveitä ja vain 1,5 kerrosta. Etupiha oli pieni osa jalkakäytävästä, mutta silti ihmiset istuivat ulkona auringossa vähissä vaatteissa, otin kuvat aikaisin aamulla, jolloin ei kukaan ollut ulkona, iltapäivällä tuolit oli jo käytössä ja ihmisillä usein valkoviinilasi kädessä, savoir vivre. Saksalaisethan panee hysteerisenä verhoja joka paikkaan, ettei vaan kukaan ohikulkija näe mitään, mutta hollantilaisten ei tarvitse peitellä mitään, taloihin näkee hyvin sisälle, kalvinisteilla ei ole mitään peiteltävää.
Zierikzee oli hyvä tärppi, varmaan menemme toisenkin kerran.

Paluumatkalla jouduimme Antwerpenin moottoritiellä kamalaan ruuhkaan ja päätimme ajaa kaupungin läpi ja kyllähän sitä heti huomasi, että ollaan timanttikaupungissa. Auton ikkunasta näppäsin kuvan tästä kaverista, Antwerpenissa asuu 20000 juutalaista.

Ja tuosta kuvasta muistui mieleen telavivilaisen taiteilijan kiva taulu, jonka unohdin laittaa Israel-postaukseeni.

7 Kommentare:

1. Olipa mukavan tuntuinen matka ja aikamoinen sattuma, kun juuri tänään aamiaispöydässä laulelin kaverilleni: Wir lieben das Salzmeer, die brausenden Wogen, die peitschenden Wellen, dei schäumende Gicht... , kun muistelin kesätöiden aikaista hauskaa lomamatkaa Bochumista Hollantiin. Bussissa lauloimme mm. tuota kun ajoimme kohti Zanvoort aan Zeetä, joka oli ensimmäinen etappimme, mukavia hollantilaisia oli joka puolella ja kaikki oli niin pientä ja sievää, myös talo, jossa yövyimme pienessä yläkerrassa. Nyt en muista, missä kaupungeissa kävimme, pitääkin tutkia vanhoja valokuvia 60-luvun lopulta.

AntwortenLöschen
  2. Hauska typo tuo Gicht kun ässä jäi välistä pois ja pärskeestä/vaahdosta tulikin kihti. :-)

3. Pitikö sun nyt huomata tuo! En viitsinyt tulla toista kertaa korjaushommiin, kun ajattelin, että ei kukaan kuitenkaan hoksaa tuota:)

4. Kivan näköisiä paikkoja! Minun pitäisi käydä taas Hollannissa yhden kaverini luona; hän on muuttanut sielläkin uuteen kaupunkiin. Mutta eihän tässä aina ehdi.

AntwortenLöschen
  5. Kiva matka teillä.Kun eksä vielä asui Ansterdamissa ja itse vietin siellä pidemmän aikaa,oli niin upeaa kun niin helposti pääsi viereisiin maihin,ja niinpä mekin sitten vietimme päivän Antwerpenissä,ja ajoimme helposti Hollannista Saksan puolelle.

1. Se onkin täällä paras juttu, että pääsee helposti kaikkialle. Onneksi ei ole enää koronaa, silloin oltiin kuin vankilassa.