Joitakin vuosia sitten halusimme
muuttaa lankapuhelin- ja nettiyhteyden edullisempaan tariffiryhmään ja Telekomin mukaan sen oli määrä tapahtua 10 päivän sisällä. Kun 10 päivän päästä kaikki yhteydet katkesivat, soitin kännykästä Telekomille. Sieltä vastasi Saksin murretta puhuva mies ja
pyysi kokeeksi vetämään kaikkien puhelimien töpselit seinästä irti. Sanoin, että tehtävä
on suoritettu, johon mies vastasi, että ei voi pitää paikkaansa, sillä minähän
puhun hänen kanssaan puhelimessa. Taisi vähän osata hävetä, kun sanoin soittavani
kännykästä. Sitten hän „mittasi“ kaukodiagnoosilla kaikki
puhelimet ja sanoi niiden olevan rikki. Siis meidän kaikki kolme
puhelinta olivat hänen mielestään rikki ja sanoin, että onpas sattuma, kun ne
meni kaikki kolme just sillä hetkellä rikki, kun Telekom vaihtoi meidän
tariffin. Se ei kuulemma ole harvinaista, sanoi mies, autossakin saattaa tulla
yhtä aikaa monta vikaa. Pitäisi siis lähettää meille teknikko korjaamaan. Kun
sanoin, että meillä oli samanlaisia ongelmia, kun saimme aikanaan DSL-yhteyden ja
silloinkaan vika ei ollut meillä, vaan Telekomilla itsellään, ukko sanoi, että teillä oli sitten onnea ja
pani luurin kiinni. Samana iltana soitti teknikko ja totesi, että olivat vahingossa
muuttaneet yhteyden digitaalisesta analogiin eikä se voinut toimia meidän
digitaalisten puhelimien kanssa. Teknikko lupasi, että asia korjaantuu
nopeasti. Kului viikko eikä puhelin vieläkään toiminut. Asiakaspalvelussa
väitettiin sitten, että meillä on ollut oikosulku ja asia annetaan uudelleen
tekniselle osastolle. Seuraavana päivänä asiakaspalvelu ilmoitti, että asiaa
ei voida hoitaa, koska me emme ole tehneet kirjallista pyyntöä palauttaa yhteyttä
digitaaliseksi. Analogiseksi kyllä pystyivät muuttamaan ilman anomusta, mutta
heidän virheensä korjaamiseksi meidän täytyy täyttää kirjallinen kaavake. Menin
Telekomin liikkeeseen ja täytin anomuksen.
Kun asia ei vieläkään hoitunut, soitin taas Telekomille ja sain hauskan vastauksen: he eivät olleet voineet hoitaa asiaa, koska eivät tienneet, minä päivänä me haluaisimme sen muutoksen. Siis minä kyselen jatkuvasti, milloin asia vihdoinkin saataisi kuntoon, mutta he eivät tiedä, milloin he saavat yhdistää. Lähetin sitten tämän koko tarinan s-postilla Telekomille ja ihme ja kumma, vihdoin sieltä soitti
ihminen, joka tuntui olevan melko normaaliälyinen ja lupasi hoitaa asian vielä samana
päivänä. Jättivät jopa laskuttamatta perusmaksun kahdelta viikolta.
Nyt tappelin kännykkätariffin ja
Vodafonen kanssa. Koska olen pitkäaikainen asiakas, minulle annettiin ilmainen
kakkoskortti liittymääni. Puoli vuotta myöhemmin kännykkälaskuni oli epätavallisen iso
ja kun katsoin sitä tarkemmin, totesin, että Vodafone oli laskuttanut 25 euroa
vuosimaksua siitä ilmaisesta lisäkortista. Menin Vodafonen shoppiin valittamaan
asiasta ja näytin pojalle, joka minua silloinkin palveli, hänen
käsin kirjoittamansa lapun, jossa luki kostenlos eli ilmainen. Poika valitteli,
että hän ei voi tehdä asialle yhtään mitäään. Virhe ei ole muka heidän (franchising
liike) vaan Vodafonen (siis itse providerin) laskutusosasto on tehnyt virheen.
Hän lupasi kuitenkin sitten ilmoittaa asiasta Vodafonelle, mutta näin heti hänen naamastaan,
että hänellä ei ollut minkäänlaista tarkoitusta hoitaa asiaa ja päätin
kirjoittaa itse suoraan Vodafonelle. Se tapahtui 27.11.12 ja kun eiliseen
mennessä ei ollut tullut vastausta, piti käyttää B-vitamiinia (B=Beziehung=suhde).
Onneksi ystäviemme poika on siellä controller ja asia hoitui muutamassa
minuutissa. Kuinkahan kauan olisin joutunut odottamaan, jos ei tuttavamme olisi asiaa hoitanut?
Eilen soitettiin kaapeli-TV-firmasta, joiden televisioasiakas olemme ja meille tarjottiin neljä kertaa nopeampaa nettiyhteyttä kuin tämä Telekomin yhteys on ja halvempaa puhelintariffia, mutta pelkäämme aivan kamalasti näitä firmoja emmekä uskalla muuttaa pienintäkään asiaa, sillä on aivan varma, että joku menee sitten taas pieleen.
Vanhempieni ensimmäinen puhelin oli aikanaan seinällä oleva puulaatikko, ei nyt kuitenkaan ihan noin vanha kuin tuo yläkuvan puhelin. Silloin väännettiin vipua ja sanottiin oma numero ja pyydettiin yhdistämään numeroon se ja se. Naapuristossa ei ollut muilla puhelinta ja he kävivät sitten meiltä soittamassa. Puhelun välittäminen saattoi joskus kestää joskus jopa yli tunnin. Puhelun päätteeksi naapurit kilauttivat sitten keskukseen ja kysyivät, mitä puhelu maksoi ja maksoivat sitten vanhemmilleni. On ne systeemit pikkusen muuttuneet. Tänään ratikassa en nähnyt yhtään ainoaa koululaista, jolla ei olisi ollut kännykkä kädessä.
kuva: Wikipedia
Vanhempieni ensimmäinen puhelin oli aikanaan seinällä oleva puulaatikko, ei nyt kuitenkaan ihan noin vanha kuin tuo yläkuvan puhelin. Silloin väännettiin vipua ja sanottiin oma numero ja pyydettiin yhdistämään numeroon se ja se. Naapuristossa ei ollut muilla puhelinta ja he kävivät sitten meiltä soittamassa. Puhelun välittäminen saattoi joskus kestää joskus jopa yli tunnin. Puhelun päätteeksi naapurit kilauttivat sitten keskukseen ja kysyivät, mitä puhelu maksoi ja maksoivat sitten vanhemmilleni. On ne systeemit pikkusen muuttuneet. Tänään ratikassa en nähnyt yhtään ainoaa koululaista, jolla ei olisi ollut kännykkä kädessä.
kuva: Wikipedia
Näin se on näitten nykyaikaisten digitaalisten yhteyksien kanssa. Telekomin kanssa on meilläkin ollut vastaavanlaista palvelua. Kukaan ei tiedä mistään kun ongelmia tulee, mutta tarjouksissa luvataan vaikka "kuukin taivaalta", mikä sitten ei tietenkään päde.
AntwortenLöschenNe on todella maailmanmestareita tekemään pyydetyn muutoksen lisäksi jotain virheellisiä muutoksia.
LöschenMuuttakaa tänne ☺☺☺. Tekniikka toimii, ainakin meillä.
AntwortenLöschenTeillä tekniikka pelaaa ja puhelut on siellä niin halpoja, mutta taitaa muuten olla ainoa asia, joka Suomessa on halpaa.
LöschenHuh,telefooniongelmia vaikka muille jakaa;D Ja suhteet ovat kamalan tärkeitä;D Täällä tehtiin viime vuonna suuri reformi kännykkäoperaattoreiden alalla ja hinnat laskivat reilusti ja tuli enemmän kilpailua.Sama saisi nyt tapahtua täällä myös internetliittymien suhteen.
AntwortenLöschenOn ne täälläkin joutuneet laskemaan hintoja, mutta ollaan kaukana Suomen hinnoista. Jos soitan suomalaiseen kännykkään, joudun maksamaan 11 centtiä minuutista, lankapuhelimeen soitto maksais vain 4 centtiä, mutta siellä kun ei ole enää kellään sellaista. Amerikkaan ja Australiaan on paljon halvemmat puhelut enkä oikein ymmärrä, miksi Suomi on aina kaikista kallein täältä soittaa. Se on ihan sama kuin lennot, nekin on Suomeen suhteellisen kalliita. Ilmeisesti supply & demand ongelma.
LöschenSehän kuulostaa ihan täkäläiselle:). Ei vaan, kyllä ovat täällä itse asiassa asiat parantuneet ja nopeutuneet kummasti. Ei tarvitse enää loputtomasti odotella, vaan korjaaja saapuu suhteellisen nopeasti.
AntwortenLöschenHihi, se Vodafonen petkuttajamyyjä olikin turkkilainen. :D
LöschenMoi pitkästä aikaa!
AntwortenLöschenKertomasi toi mieleen Espanjan...en saanut nettitikkua koskaan toimimaan. Kun kävin liikkeessä ihmettelemässä vastattiin, että pitää soittaa tiettyyn numeroon ja saa tietää on tikulla saldoa...annoin olla.
Ympäri Málagaa on enemmän wifiä kuin stadissa!
Kerroit ystäväsi silmien kutinasta leikkauksen jälkeen. Minä olen käyttänyt kosteustippoja eikä ole ollut mitään ongelmia. Aamulla vaan täytyy olla kunnon valo, että näkee lukea hesarin! :)
Täällä Saksassa ärsyttää, että ei ole edes paljon wifiä ja esimerkiksi toukokuussa me mennään Berliiniin yhteen parempaan hotelliin ja siellä joutuu maksamaan internetin käytöstä sievoisen summan, todella vanhanaikaista.
LöschenKaverini sai tietenkin niitä kosteustippoja ja nyt ei enää tarvitse. Itsekin käytän sellaisia, kun mulla on kuivat silmät eli ne vuotaa.
Voi jestas sentään! :-O Minä kyllä roikkuisin kynsin ja hampain liittymissäni kiinni, enkä uskaltaisi ajatellakaan vaihtavani niitä! :-)
AntwortenLöschenOli se aika hankalaa olla kaksi viikkoa ilman puhelinta ja internettiä, esimerkiksi pankkijuttuja oli hankala hoitaa.
Löschen"Ich bin nicht zuständig" - tämä oli se virke, jota kuulin eniten Hampurin yliopistossa ja ylipäätään Hampurissa. Selittäis myös noita teidän puhelinfirmakokemuksia.
AntwortenLöschenTäällä on niitä hotlineja, jossa idiootit vastaa puhelimeen. Kerran valitin siitä Telekomin shopissa ja se myyjä siellä myönsi asian ja sanoi, että jos ei eka tyyppi auta, pane luuri kiinni ja valitse numero uudelleen, sitten voi sattua ihminen, joka osaa auttaa. Sama se oli meillä töissäkin, siellä tehtiin customer center eikä asiakkaat saaneet enää soittaa mulle, kun mua ei saanut muka häiritä ja ne joutui soittaan ihmisille, joilla ei ollut mitään aavistusta. Muistan kerran, kun yksi herra sattumalta sai mut puhelimitse kiinni ja ekana huokasi kovaa ja sanoi sitten : Frau Allu, endlich habe ich jemand in der Leitung, der Ahnung hat.
Löschenei taida asiat parantuneet tekniikasta huolimatta
AntwortenLöscheneipä taida
LöschenSamanlaista näköjään noiden puhelinten osalta joka paikassa. Luvataan ja luvataan, mutta mikään ei toimi ja sitten syy onkin yllättäen aina asiakkaassa. Missähän niille opetetaan asiakaspalvelua???
AntwortenLöschenEi ne välitä asiakkaistaan. Mulla on Telekomin kanssa vieläkin yksi kirjallinen valitus, johon en saa vastausta, vaikka jo kirjoittanut sen ensimmäisen ihmisen pomollekin, ei ne vaan vastaa.
LöschenMä niin muistan nää jutut. Väännettiin henkistä peistä yhen puhelinukon kanssa, joka kävi tarkistamassa meidän rikkinäisen puhelimen ja pistorasian... No, oikeesti puhelinkaapista jostain läheltä oli piuhat solmussa ja asia hoitui nopeasti, kun ukko ensin suostui uskomaan, ettei vika ollut meillä.
AntwortenLöschenTäällä ollaan ja tapeltu puhelin/nettifirman kanssa. On kuulemma ihan yleistä, että linjoja hidastellaan ulkomaisille (eli ei anneta sitä mitä luvataan). Että riittäis ruottalaisille virtaa... Mä en ees voi hoitaa enää tollasia asioita, kun pelkään tekeväni jotain kamalaa.
Yks ukko meillä kävi täälläkin korjaamassa rikkinäistä nettilinjaa. Ensin soittamalla todettiin, ettei se toimi. Sitten tuli ukko tänne ja kokeili monella vehkeellä, kunnes usko ettei toimi. Viimein joku korjas "upsista" nappulan oikeaan asentoon firmalta. En tajua miten noita säätöjä kaukona tekevät, mutta hyvin osaavat säheltää.
Ainoa kerta, jolloin saimme hyvää palvelua, oli kun kummipoika Suomesta oli täällä, todellinen IT-freak, soitti niille ja sai hyvää englantia puhuvan teknikon kiinni, joka ensi alkoi puhua Aatamista ja Eevasta ja selittää mikä on pistorasia, mutta sitten kummipoika alkoi puhua sellaista tekniikan kieltä, että mies tajusi, että tässä ei ole mikään maallikko kyseessä ja asia hoitui siltä istumalta. Mutta minkäs mä teen, kun en itse ymmärrä tekniikasta yhtikäs mitään.
LöschenVähän kuin täkäläistä touhua.. Ei silti, muutamavuosi sitten otin kesäksi mokkulan Suomessa, sanoivat että senkun vain palautan sitten kesän lopulla. Niin tein, ja muutaman kuukauden päästä tuli lähes 4000 euron lasku. Valitin asiasta ja lasku perutettiin, kaikki ok kuulemma, kaupassa olivat unohtaneet peruuttaa tilaukseni ja käyttivät samaa mokkulaa sen jälkeen itse siellä monen hengen voimin. No vielä muutama kuukausi ja alkoi tulla tänne kansainvälisiä perintätoimiston laskuja, luottotietojen menettämisen ja oikeusjutun uhalla. Onneksi oli vävy silloin samassa firmassa töissä ja sai hoidettua asian kunnialla pois,lopullisesti, ainakin toivon niin.. en tosin ole luottotietojani tarkistanut..
AntwortenLöschen