Sonntag, 16. Februar 2014

Schwäbisch Hallin madonna

Viime pääsiäisenä olimme Elsassissa ja kävimme teollisuuspohatta Würthin taidemuseossa, josta kerroin tässä. Samainen Würth on perustanut myös Schwäbisch Halliin kaksikin museota, joihin on muuten molempiin vapaa sisäänpääsy. Toinen on valtavan iso taidehalli, jossa oli tällä kertaa näyttely, jonka teemana oli eläin. Suurin osa tauluista ei ollut meidän makuun, mutta tanskalaisen Henning Larsenin arkkitehtuuri sopi täydellisesti vanhaan kaupunkiin. Harmittaa, että olin laittanut kameran säilytyslokeroon uskossa, että museossa ei saa kuvata. Siellä oli mm. yksi ikkuna, josta oli henkeäsalpaava näkymä vanhaan puuristikkotaloon ja harmittaa, että en saanut siitä kuvaa.


kuva Wikipediasta

Toinen Würthin museo on tehty vanhaan Johanniterkircheen ja siellä on esillä arvokasta keskiaikaista taidetta.
Enpä osannut arvata, mikä meitä odottaa, kun näppäsin sisäänmennessä tämän kuvan.

Sisällä ei saanut valokuvata, mutta otin katalogista kuvan näyttelyhallista. Ehkä siitä saa jonkunlaisen kuvan tuosta juhlavasta tilasta.

Tilan päässä alttarin paikalla on museon ja ehkä koko Saksan arvokkain taideteos, Hans Holbein nuoremman taulu "Madonna des Bürgermeisters Jacob Meyer zum Hasen" eli pormestari Jacob Meyer zu Hasen'in madonna. Kuvassa on Maria Jeesus-lapsen kanssa ja levittää takkinsa pormestarin perheen suojaksi. Tällaista madonnan/Marian kuvaa kutsutaan saksaksi Schutzmantelmadonnaksi, suomeksi se on näköjään suojaviittamadonna.

kuva Wikipediasta

Voin sanoa, että en ole elämässäni koskaan tuijottanut mitään taulua niin pitkään niin haltioituneena kuin tätä, vaikka olen nähnyt paljon museoita. Valitettavasti valokuvassa ei näy, miten taitavasti Holbein on maalannut maton poimut, ihmisten kasvot ja kädet ja pormestarin turkiskauluksen jokaikisen karvan. Taulua pidetäänkin yhtenä 1500-luvun upeimmista teoksista. Vuosia sitten tein päätöksen, että en osta enää yhtään näyttelykatalogia, mutta en voinut olla ostamatta kirjaa tästä taulusta.


Nyt sitten tuijottelen täällä ihmeellisiä yksityiskohtia kuten käsiä

tai ommelluksia

En tiedä, miten tuttu Hans Holbein nuorempi teille on, mutta hänhän on ollut mm. casting-apuna Henrik VIII:lle tämän etsiessä vaimoja. Holbein maalasi neitoja ja Henrik VIII tarkisti taulun perusteella, onko neito tarpeeksi kaunis hänelle.

Johanniterkirchen museo on täynnä kuuluisien taiteilijoiden teoksia, mukana mm. Lucas Cranach ja Tilman Riemenschneider, mutta minä en voi tällä hetkellä ajatella muuta kuin tätä Holbeinin taulua.

Kommentare:

  1. Hans Holbein nuorempi on tuttu. Mutta ei enää vain nimi muiden tuon ajan suurten nimien joukosta, sillä nyt olen minäkin tuijotellut noita kuvia tuosta maalauksesta, noista yksityiskohdista. Sinä onnellinen, joka näit ne oikeasti.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Kyllä on suuri ero taululla ja kuvilla, tässä sen huomasin selvästi, kun en löytänyt kuvasta sitä yhtä karvaa kauluksesta.

      Löschen
  2. Upea maalaus! Joitakin taideteoksia voisi tutkia ja katsella loputtomiin, löytää uusia yksityiskohtia ja ihmetella & ihastella uskomatonta osaamista ja luovuutta!

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Tuota oli onneksi vielä niin helppo katsoa eikä tarvinnut tuijottaa kattoon niinkuin sikstiiniläisessä kappelissa.

      Löschen
  3. Tuonne haluaisin. Holbein nr. on tuttu ja mm. Baselissa olen hänen töitään ihaillut. Olipa hieno ekskursio tuon ajan taideaarteisiin! Minulla on kirja noista suojaviittamadonnoista, täytyypä tarkastaa onko tuo mukana. Teos on unkarilainen...

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. P.S. sairastuitko Stendhalin syndroomaan?

      Löschen
    2. En ihan sairastunut, mutta läheltä piti. Mulle suojaviittamadonna oli uusi sana, en ole koskaan miettinyt sitä suomalaista sanaa. Nyt löytyi etsiessä sanoilla suoja ja madonna ensimmäisenä Vi* a*g *a mainos! :-)

      Löschen
    3. Ehkä yleisempi nimitys on suomeksi manttelimadonna.

      Löschen
  4. Onpa taidokas tuo Holbeinin taulu! Myös sen erikoinen muoto miellyttää. Harmillisen vähän pääsen nykyään museoihin ja taidenäyttelyihin. Joskus sitä tosiaan uppoutuu pitkäksi ajaksi jonkin teoksen tunnelmaan ja palaa vielä takaisinkin katselemaan.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Luin jostain, että simpukka symbolisoi Mariaa, jonka maisessa ruumiissa helmi eli Jeesus muuttui lihaksi, kun pyhä henki meni simpukan sisään ja sai aikaan sen ihmeellisen aarteen kasvamisen.

      Löschen
  5. Todellakin. Maalausta voi tuijotella vaikka kuinka kauan. Upeaa!

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Kyllä jaksan katsella kirjaakin, niin hienoja yksityiskohtia löytyy.

      Löschen
  6. Se on hieno tunne, kun joku työ alkaa puhutella itseään. Silloin sitä ymmärtää, miksi taide on tarpeellista.

    AntwortenLöschen
  7. Hans Holbein nuoremman teoksia olen ihaillut julkaisuista ,ovat niin upeita:).Minulle tulee mieleen etenkin se upea muotokuva Sir Thomas Mooresta, Ei ihme että jäit tuijottelemaan tuota taulua,se on niin upea kaikkine yksityiskohtineen.Ja hienoa,että noihin museoihin on vapaa sisäänpääsy:)

    AntwortenLöschen
  8. Kyllä onkin hienoa maalaustaidetta!
    Yhteistyö neitojen etsimisessä Henrik VIII:n kanssa on varmaan ollut hauskaa. ;)

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Kyllä Holbeinit osasivat, sekä isä että poika.

      Löschen