Mittwoch, 22. November 2017

Sintra

Yhden päivän Lissabonin matkasta varasimme Sintralle, Unescon maailmanperinnölle ja hyvä, että tehtiin niin, sillä Sintra on ehdottomasti MUST. Sinne pääsee todella helposti ja halvalla Rossion asemalta Lissabonista junalla vajaassa tunnissa. Rossioon menimme metrolla ja vähän pelästyimme ihmismäärää pysäkillä, mutta kyllä sinne vaunuun hyvin mahtui.

Sintran asemalla ja kylässä on lauma tuktuk-kuskeja ja taksimiehiä houkuttelemassa kyytiin, mutta me halusimme kävellä. Ohitimme raatihuoneen

ja kauempana näkyvän National palacen

ja sitten pääsimme maistelemaan Sintran herkkua paikkakunnan kuuluisimmasta kahvilasta. Satuimme jopa saamaan pöydän ulkoa auringosta, ai ai että oli hyvää. Leivoksen nimi on Queijadas, suosittelen.

Huvin jälkeen oli vuorossa työ eli kiipeäminen ylös vuorelle, jonne useimmat turistit menevät bussilla tai riksalla. Taksikuskit yrittivät valistaa meitä, miten pitkä matka ylös on, mutta eivät onneksi saaneet meitä puhuttua yli, sillä kävely kannatti. Reitin varrella näkyi vuoristokiipelijöitä.

Ja  yksi possukin tuli taas vastaan. Meistä ei se nousu tuntunut raskaalta eikä meillä ollut edes mitään juotavaa mukana, vaikka luin jostain blogista, mikä saavutus on mennä tuonne kävellen.

Tässä häämöttää jo päänmäärä eli Palacio da Pena, kuninkaiden kesäpalatsi, Portugalin Neuschwanstein.

Linnan alapuolella oli sisäänkäynti, siitä ostettiin lippu ja jatkettiin matkaa söpön ankkalinnan ohi.

Pitempään kuin itse linnaa olisin voinut tuijotella tuntikausia noita heijastuksia vedessä.

Parasta linnassa oli värit, varsinkin kun meillä oli niin hieno ilma ja sininen taivas.

Linnasta kävelimme sitten toista reittiä alas kaupunkiin. Sintrassa on aikanaan asunut paljon taiteilijoita ja kirjailijoita, mm. Lord Byron ja Hans Christian Andersen, joka on jossain maininnut pitävänsä Sintraa Portugalin kauneimpana paikkana.

13 Kommentare:

1. Kyllä vain. Käännät veistä haavassa. Portugaliin on ikävä. Ihania kuvia!
    Olipa kiva, että teillä oli sininen taivas ja kaunis sää.

AntwortenLöschen
    1. Uskomaton tuuri sään kanssa marraskuussa! Mutta ei ole kai epänormaalia.

Löschen
  2. Kuin satulinna tuo linna. Queijada muistuttaa pastel de nataa, josta en ihan kauheasti pidä vaikka kaikki sitä aina kehuvat (joitakin vuosia sitten kun olin SUomessa kesällä poika ja silloinen morsian nykyinen vaimo kävivät Portugalissa, toivat tuliaisina pastel de nata-piirakoita)

AntwortenLöschen
    1. Näin maallikon mielestä ne on kai ihan yksi ja sama juttu, mutta on tärkeää, minkä leipomon se on.

Löschen
  3. onpa kaunista, poikamme kiipeilevät vuoria, kuopus jossain Saksassa kesällä.

AntwortenLöschen
    1. Saksassa on kyllä korkeampia vuoria kuin tuolla oli eli paremmat kiipeilymahdollisuudet

Löschen
  4. Oi Sintra! Se oli kyllä kaunis, mentiin bussilla kongressin retkellä sinne. Noita leivoksia en kyllä ole maistanut.

AntwortenLöschen
  5. Eniten kai pidän tuollaisista kaupunkilomista! Nyt kun jouluhässäkkä alkaa, olisi oikeastaan kiva lähteä pakoon jonnekin Keski-Eurooppaan, siitä kun on muistona yksi kahdenkeskinen tunnelmallinen joulunvietto. Mutta silloin ei kylläkään leijunut joulumarkkinoiden yllä sama uhka kuin tänä päivänä.

1. Sitä pitää tässä vaan yrittää elää suhtkoht normaalia elämää, ei siitä muuten mitään tule.

Löschen
  6. Me oltiin 2005 marras-joulukuun vaihteessa noilla seuduilla. Koska meillä oli vuokrattu talo lähellä rantaa, ajettiin usein Sintran kautta, käytiin siellä kaupassa, syömässä ja tietysti linnassa. Meilläki sää oli todella kaunis.
    Maikki

AntwortenLöschen
  7. Onpa todella upea paikka. Kyllä kävely varmasti kannatti enemmän kuin taksilla ajelu noissa maisemissa.

8. Me kävimme tuolla viime vuoden keväällä juuri kun olin kävellyt 770 km caminon, joten olisi luullut kuntoa piisaavan, mutta oli vesisade ja minusta tuo mäki oli ihan kauhea autoillakin. :D :D Joten olen hyvin vaikuttunut, että kävelitte sinne, ettekä pitäneet minään. Tai oikeammin olen hieman kateellinen. :D Meillä tosiaan oli sankka sumukin siellä käydessä, mutta paikka näytti silti mahtavalta ja pidimme siitä kovasti. Tänä vuonna kävimme siinä alhaalla olevassa Palacessa, sekin oli hieno.