Samstag, 11. Januar 2020

Lisää Wieniä

Yksi asia, joka oli Wienissä MUST, oli katsoa Pieter Bruegelin taulut. Viime vuonnahan kävimme Brysselissä Beyond Bruegel-installaatiossa ja nyt oli aika nähdä taas aidotkin taulut. Niinpä sitten marssimme museoon ja katsoimme tosiaan pääasiassa bruegelit. Caravaggio olisi myös kiinnostanut, mutta sinne olisi pitänyt jonottaa tunti.

Vaikka museossa oli uskomattoman arvokkaita tauluja, siellä sai ottaa valokuvia ja ottaa mukaan isommankin laukun, kun taas täällä Saksassa joutuu jättämään usein pienemmänkin laukun ja takit säilytykseen ja joka suunnalta vartioi kerberokset, ettei vaan ota valokuvaa.

Kun oli niin kamalan kylmä, tuli usein poikettua jonnekin kahvilaan ja Wienin kahvilathan ovatkin tosi kivoja. Yksi tuntemani wieniläinen professorska kertoi jo kauan sitten, että hän ei ole tilannut sanomalehteä vaan menee joka päivä kahvilaan ja siellä saa  lukea sanomalehden ilmaiseksi.

Strudelia odottaessa otimme tietenkin valokuvia. Tämä on Topfenstrudel eli rahkastrudel, itse pidän tosin enemmän Apfelstrudelista.

Kun oli aika kylmä ja mukana yksi polvivammainen, ajelimme aika paljon yleisillä kulkuneuvoilla ja käväisimme myös Grinzingin viinitupa-alueella, vaikka ei siellä tähän aikaan vuodesta ollut juuri katsomista, monet viinituvat oli kiinni.

Onnistuimme kuitenkin näkemään tiernapojat, mutta olivat niin kiireissään, etten meinannut ehtiä saada kohmeisilla käsilläni kännykkää esiin.

Hotellimme oli ratikkalinja 7 varrella ja päätimme "ottaa seiskan", mikä tarkoittaa Wienissä kuolemista, sillä ratikkalinja 7 menee Wienin keskushautausmaalle. Ostimme portilta eurolla hautausmaan kartan, muuten sinne varmaan eksyy tai ei ainakaan löydä niitä hautoja, jotka ehkä haluaa nähdä.

Vanhat säveltäjät on haudattu lähekkäin, tosin esim. Beethovenin hauta on feikkiä, sillä oikeasti hänet on haudattu muualle ja Wieniin on tehty vain aivan samanlainen hauta. Huomasin just, että kollaasiin on päässyt Wolfgang Amadeus kaksi kertaa.

Julkkisten haudat on muutenkin aika hyvin keskitetty yhteen. Sieltä löytyi kirjailijoita ja säveltäjiä ja näyttelijöitä ja vaikka kuinka paljon tuttuja. Usein oli myös aika vitsikkäitä hautakiviä.
Tässä jazzmuusikko Walter Malli.

Karikaturisti Manfred Deixl:

Erst Jandl piti kuvata, kun rakastan hänen kirjaansa Fünfter sein.

Rock/poptähti Falcon haudalle oli tullut pyhiinvaeltajia oikein matkalaukkujen kanssa.

Perhehauta Thonet piti kuvata myös, sillä onhan meillä kolme Thonet-tuolia.

Paljon ihmisiä seisoi Udo Jürgensin haudalla, jossa on valkoinen marmoriflyygeli hautakivenä. Oikeastaan olisi pitänyt vielä laittaa valkoinen kylpytakkikin siihen, sillä se oli aina Udon päällä encoressa.

Kuuntelin tätä kirjoittaessa Udon medleya ja tuli melkein tippa silmään. Konsertti oli vain muutamaa viikkoa ennen hänen kuolemaansa.

Hautausmaan portilla myytiin hauskoja kumiankkoja ja olihan se pakko ostaa Mozart ankkakokoelmaani.  Ankan kaulassa on hauska lappu, jossa lukee Best place to be (at least after being) ja on se hautausmaa kyllä aika hieno paikka.

Matkalla takaisin Baijeriin poikkesimme nopeasti Melkin luostariin.

Kun oli loppiainen, niin sielläkin tavattiin Itämaan tietäjät.

Sitten nopeasti Baijeriin ja seuraavana aamuna junalla kotiin. Ylistän tässä nyt Deutsche Bahnia, jonka junat olivat täsmällään ajassaan, nettiyhteys pelasi hienosti ja vessat oli melkein kuin hienossa hotellissa.
Viimeisen aamun aamiaisella oli tällaiset näkymät, yöllä oli pakkanen ja aamulla kuuraa.

Nyt ollaan kotona ja kappas vaan, sekin on ihan kivaa.

9 Kommentare:

1. Oi kiitos taas näistä kuvista, paljon tuttuja paikkoja. Ja totta tuo, mitä sanoit: borta bra, men hemma bäst!

AntwortenLöschen
  2. En olekaan koskaan käynyt tuolla Wienin hautausmaalla, mutta ehkä pitäisi ensi kesänä, kun olen siellä reilun viikon. Habsburgien ansiota, että tuota Bruegelin tauluja voi Wienissä ihailla. Kuten sanoit, on siellä museossa paljon muutakin ihailtavaa.
    Sehän hienoa, jos DB:ssä toimii nykyään netti. Mietin tässä sitä elokuun Wienin reissua, että mitä jos menisin sinne junalla. Helena

1. Katso junalippu sitten ajoissa, paljon eroja hinnoissa riippuen päivässä ja ajasta. Ja eka luokka kannattaa usein, koska siinä on paikka lippu mukana.

Löschen
    2. Ajattelin tulla laivalla yli Travemündeen, siellä pitää yöpyä ja sitten seuraavana päivänä. Liput tarttee tuon laivankin takia varata heti. Tuota eka luokka -asiaa en tiennytkään, kiitos siitä.

3. Hieno reissu teillä, ja nuoremman Brueghelin työt ovat niin mielenkiintoisia, niitähän voisi katsoa vaikka kuinka kauan. Jännä hautausmaa, ja miksi ihmeessä Beethoven-paralla on feikki hauta;D

AntwortenLöschen
  4. Kiva postaus ja nuo Bruegelit!! Oliko tuo yksi se Baabelin torni? Minä olen viimeksi käynyt Wienissä joskus vuonna kivi ja kanto. Olisikohan syytä poiketa uudelleen ja päivittää kokemus. Kiitos retkikuvauksesta ja hautausmaa-vinkistä.

1. Baabelin tornihan siinä, yksi niistä tunnetuimmista maalauksista, sitä voisi katsella vaikka kuinka kauan ja löytää aina jotain uutta.