Dienstag, 29. August 2023

Pyöräloma Tonavalla 2023

Mission completed, kuudessa päivässä ajoimme 320km Tonavan ja Altmühlin laaksossa yli 30 C helteessä. Menomatkalla starttipaikkaan Regensburgiin poikkesimme Nürnbergiin, jossa olin sitä ennen kerran käynyt , varmaan lukiossa ollessani, mutta en juuri mitään siitä muistanut ja pidin kaupungista kovasti. Monet käyvät Nürnbergin tunnetuilla joulumarkkinoilla, mutta kaupunki on kesälläkin näkemisen arvoinen kaupunki.

Upea Lorenzin kirkko on evankelinen, vaikka Nürnberg on (pääasiassa katolisessa) Baijerissa , ja se johtuu 30 vuotisesta sodasta, jolloin ruotsalaiset toivat sinne uskontonsa ja ehkä hommissa oli mukana muutama suomalainen hakkapeliiittakin.

Kaupungissa on paljon vanhoja puuristikkotaloja. Tunnnetuin ruokalaji on Nürnbergin Bratwurst, joita mekin tietenkin söimme, ovat normaalia Bratwurstia pienempiä.

Ennen Regensburgia poikkesimme Walhallaan, josta oli upeat näkymät Tonavalle.

Regensburgin vanhakaupunki on Unescon maailmanperintöluettelossa. Me kävimme mm. tuomiokirkossa, lähes +33C helteessä on helpotus päästä viileään kirkkoon.

Regensburgissa hyppäsimme sitten  pyörän päälle ja valokuvaaminen jäi valitettavasti lapsipuolen asemaan, mikä harmittaa, sillä hienoja kohteita olisi ollut paljon, mutta ei ehdi pysähtyä, kun sporttikaverit polkee kuin Viitamäen sudet ja on pakko pysyä perässä. Jo ensimmäisenä päivänä piti ajaa osa matkasta laivalla, sillä Tonavan kapeimmalla kohdalla vuoret ovat niin jyrkät, että siitä ei pääse rantatietä kulkemaan.  Laivan sisältä oli vaikea kuvata, mutta tarkkasilmäinen näkee, että kuvan keskellä vedessä on ihmisiä uimassa. Oli muutenkin jännä nähdä, että joissa oli paljon ihmisiä uimassa, meillä kun on tottunut siihen, että Reiniin ei voi kovan virtauksen takia mennä uimaan, sinne hukkuu jatkuvasti ihmisiä.

Laitan tähän  paremman kuvan Wikipediasta

Tämän kapean kohdan jälkeen päästiin Weltenburgin luostarin kirkkoon vilvoittelemaan.

Seuraava yöpymispaikka oli Abensberg, jossa on itävaltalaisen Friedensreich Hundertwasserin museo ja torni. Hänellä on ollut jonkinlaista yhteistyötä paikallisen olutpanimon kanssa.

Tornin juurella oli kiva Biergarten, mutta se meni niin aikaisin kiinni, että emme voineet syödä siellä ja siirryimme sitten mukavaan bistroon syömään Club sandwich a la Caesar.

Oli oikein hyvää, mutta uuden implanttini väliaikainen kuori meni safkan mukana ja olin koko matkan ja olen edelleen etuhampaaton akka, on paras olla hymyilemättä, mutta kyllä se usein unohtuu. No, onneksi kyseessä on vain yksi hammas ja korjaantuu kunhan päästään kotiin.

Abensbergistä matka jatkui Tonavan rantaa, ajaessa kävi onneksi pieni tuulen vire, mutta pysähtyessä piti aina etsiä varjoa, oli todella kamala helle.

Eichstättin hotellissa ei ollut ilmastointia, mutta onneksi kaapista löytyi tuuletin, joka pyöri koko yön ja piti meteliä, mutta ilman sitä emme olisi pärjänneet.

Jossain vaiheessa jätimme Tonavan, jonka vanhaan uomaan asettui aikanaan Altmühl-joki. Allumies oli matkan sankari, ajoi ilman sähköä koko matkan ja kun muut lepäsivät nurmikolla, hän päätti ajaa vielä Tatzlwurmin sillan yli ja takaisin, silta on Euroopan pisimpiä puusiltoja. Siellä se kaveri polkee.

Pidin oikeastaan Altmühlin laaksosta jopa enemmän kuin Tonavasta.

1,50€ yksi henkilö plus pyörä ja pääsi käsikäyttöisellä lossilla toiselle rannalle

Altmühlin pyörätien hieno ratkaisu tupakan tumpeille

Matka oli todella onnistunut hurjasta helteestä huolimatta. Kun saavuimme takaisin Regensburgiin, istahdimme italialaiseen ravintolaan syömään grillattuja vihannneksia ja kävimme läpi koko kuuden päivän ajoreitin

Tunti sen jälkeen kun olimme päässeet hotelliimme, alkoi sade ja sen jälkeen Baijerissa on satanut koko ajan ja lämpötila laski noin +15C, jotkut tiet on suljettu tulvan takia, mikä onni meillä oli!

11 Kommentare:

1. Oi, nyt saatiin kaivattu matkakertomus, jonka luen tarkemmin, kunhan palataan kotiin täältä kesäparatiisistamme, jossa ei nykyajan nettiyhteydet oikein toimi. Upeita kuvia ehdin kyllä nähdä. Terv. Clarissa

AntwortenLöschen
    1. Oho, onko Suomessakin paikkoja, joissa netti ei toimi, luulin, että sellainen on vain Saksassa mahdollista. Baijerissa piti vielä usein maksaa kuparirahalla, ei käy kortti, mutta viime vuosien baijerilaiset liikenneminsterit on kyllä pitäneet byvän huolen omista (moottori)teistään ja junaraiteista ja unohtaneet muun Saksan.

Löschen
    2. Oli kyllä niin hieno matkakertomus! Hundertwasser on tuttu Wieninmatkoilta, iloisen näköisiä nuo hänen luomuksensa. Niin paljon näitte ja koitte matkallanne, että piti lukea pari kertaa! Kiva kun pääsi näin mukaan:) Taitaa meidän kesämökkipaikkakunta olla ainoa missä netti reistailee. Oli tosi hauskaa, kun kotikamerasta kuuli hälytyksiä, mutta kuva vain pyöri ja pyöri, mitään ei näkynyt. No kotiin tultua näimme, että kaikki oli paikallaan, onneksi.

2. Hyvä tuuri teillä kuitenkin sään suhteen, mieluummin aurinkoa ja lämmintä kuin myrskyä, rakeita, tuulta ja tulvia.
    Ja paljon ehditte näkemään kaikkea erilaista ja kivaa. Donaudurchbruch´in kohdalla
    jylhiä maisemia. Toinen erikoisuus on Tuttlingenin seudulla Donauversinkung/-
    versickerung, missä uoma ajoittain kuivuu ja vesi häipyy maan sisuksiin. paskeriville

AntwortenLöschen
    1. Kyllä sääliksi kävi ne, jotka meidän jälkeen lähtivät ajamaan, satoi kaatamalla ja lämpö laski hurjasti.

Löschen
  3. Teillähän on ollut kiva pyöräretki mukavissa maisemissa. Olen yhdellä kurssilla kuullut paljon Regensburgista ja sen tapahtumista, jäivät kyllä mieleen. Núrnberg on tuttu ennen kaikkea siitä oikeudesta... Täällä Lapissa muuten sataa nyt kaatamalla. Piti poimia naapurin vattuja, mutta on liian märkää siihen.

AntwortenLöschen
    1. Meillä satoi eilen ihan koko päivän, tänään on patikkaretki ja onneksi hieno sää luvassa.

Löschen
  4. Onpas ollut upea reissu ja hienoja paikkoja! Sitäpaitsi hatunnosto tuollaisen kilometrimäärän polkemisesta, urheita pyöräilijöitä. Terkuin Blyygi Blumsteri

AntwortenLöschen
    1. Pyörän selästä näkee kaiken aivan eri tavalla.

Löschen
  5. Siis aivan mielettömän upea reissu! Onneksi kaikki meni hyvin!