Samstag, 30. Juni 2018

Seikkailumatka Milanoon

Olimme buukanneet ystäväparin kanssa lennon Milanoon, jossa en ole koskaan ennen käynyt. Ystäväperhe asui joskus muutaman vuoden Milanossa ja siksi he olivat siksi parhaat mahdolliset matkakumppanit. Lento Kölnistä Milanoon ja takaisin oli vähän oli satasen ja siihen hintaan saimme aikamoisen seikkailun. Lähdimme kotoa aamulla 5:08 junalla lentokentälle ja veimme matkalaukut check inniin  ja menimme aamiaiselle lentokentän kahvilaan. Lennon piti lähteä 6:55 ja kello 6:24 kännykkään tuli viesti, että lento on peruttu.

Ei mahdu maallikon kalloon tuollainen asiakaspalvelu. Sitten kovaa vauhtia luukulle, jossa ilmoitettiin, että Kölnistä ei lähde samana päivänä suoraa lentoa ja muutkin koneet ovat täynnä. Ainoa mahdollisuus olisi lentää Düsseldorfista, jonne lentoyhtiö maksaa taksin. Olimme varanneet ja maksaneet Milanosta kämpän ja meidän oli vähän niinkuin pakko päästä sinne sinä päivänä. Sitten vaan Düsseliin, jossa vietimme kuusi tuntia odottamassa koneen lähtöä. Vaadimme "ruokarahaa" ja panivat ensin vastaan, mutta saimme sitten jokainen kympin setelin. Lentoyhtiö joutuu korvaamaan noin pitkästä myöhästymisestä ja jos hyvin käy, saamme 250 euroa per nuppi. Hyvityksen määrä riippuu mm. lentomatkan sekä myöhästymisen pituudesta. Netistä löytyy kaavakkeita, sillä tämä on nykyään hyvin yleistä ainakin täällä.
Lensimme sitten vihdoin Malpensaan, josta pääsee mukavasti junalla Milanoon, lippu maksoi muistaakseni 13€. Jäimme pois Cadornan asemalla, josta pääsimme kävellen kämppäämme. Ensimmäisenä tuli vastaan jännä patsas, jota en heti tunnistanut langaksi ja neulaksi. Se symbolisoi Milanoa muotikaupunkina. Kadun toisella puolella oli muuten sitten pienempi patsas, jossa oli langan solmu.

Asuntomme oli viehättävä Lontoossa asuvan muotidesignerin omistama kämppä, jossa oli kaksi makuuhuonetta ja kaksi kylpyhuonetta ja kaikkea mitä vaan tarvitsee. Nurkan takana oli supermarket ja laitoimme itse aamupalan. Parempaa sijaintia ei Milanosta löydy, kävelymatka Cadornan asemalta ja Breran kivassa kaupunginosassa ja sympaattinen omistaja, joka kyseli useaan kertaan onko kaikki kunnossa ja kiitti lopuksi, että olimme jättäneet kaiken hyvään kuntoon ja saamme kuulemma tulla toisenkin kerran.

Ensimmäisenä päivänä ei meille lennon myöhästymisen takia jäänyt paljon aikaa katsella nähtävyyksiä. Kävelimme sitten vain Brerassa ja haistelimme tunnelmaa ja kävimme syömässä herkullisen illallisen, ravintoloista ei siellä ole puutetta.

Aika väsyneenä me sitten menimmekin jo varmaan ennen yhtätoista nukkumaan asunnon todella hyville patjoille.

Ainoa huono puoli kämpässä oli, että check out on jo kello 11 ja jos lentää iltalennolla, on ongelma minne jättää matkalaukut. Jos kulkee päärautatieaseman kautta, siellä on säilytysmahdollisuus, Me keksimme netistä, että asuntomme "lähellä" on leipomo, joka säilyttää viidellä eurolla matkalaukun ja veimmekin sitten viimeisenä aamuna laukut sinne. Varasimme ja maksoimme netin kautta säilytyksen ja kaikki toimi hienosti.

Meillä on muuten ystävien kanssa sellainen maksusysteemi, että me maksoimme etukäteen asunnon ja lennot ja ystävät maksoivat matkalla ihan kaiken eli sapuskat, sisäänpääsymaksut, juna- ja metroliput ja sitten puolitettiin kaikki. Niin ei tarvitse aina jakaa yksittäisiä laskuja ja lopputulos on kokemuksesta aina ihan reilu ja realistinen.

Meanwhile in Germany une grande catastrophe:

entinen maailmanmestari hyppäsi 80 vuoden jälkeen niin aikaisin porukasta ulos. Hyvä, että olimme muutaman päivän pois maasta. Nyt täällä näkyy autoissa liehuvan pääasiassa Portugalin liput.

Milanosta tulee lisää kunhan ehdin lajitella kuviani.

8 Kommentare:

1. Meidän Lissabon Tel Aviv lento myöhästyi yli 12 tuntia ja saimme El Alilta kaikki korvaukset tosi nopsaan. Myös hotellin illallisen ja puhelinlaskut kuittien mukaan. Lakisääteinen korvaus oli enempi kuin mitä liput olivat maksaneet😀

AntwortenLöschen
    1. Meillekin aika iso korvaus verrattuna lennon hintaan.

Löschen
  2. Olipa harmittavan vaikea tuo lähtönne Milanoon, mutta toivottavasti saatte korvauksia. Täällä monet ovat valittaneet että Finnair ei halua maksaa korvauksia myöhästymisistä, mikä ärsyttää.
    HIeno Milano reissu teillä.

AntwortenLöschen
    1. Milano oli kiva paikka, sai pitkästä aikaa nauttia Italian flairista.

Löschen
  3. Me emme ole vieläkään saaneet korvauksia Lissabonin reissustamme. :( Tai no Swiss tarjosi 150 euron voucheria kahdelle hengelle, eikä meillä ole aikomustakaan käyttä Swissiä, eikä ollut silloinkaan. Emme ihan hyväksy.

AntwortenLöschen
    1. Kas vaan, hätätilassa asianajajan avulla tai ensin uhkailla asianajajalla, sekin usein riittää.

Löschen
  4. Hei olipas hyvä systeemi matkalaukkujen säilyttämiseen! Hotellissa asuessahan se sujuu, mutta muuten aina ongelmallista. Kiva, jos jaksat kirjoitella Milanosta lisääkin :-)

AntwortenLöschen
    1. Netin kautta löydettiin se säilytysjuttu. Mietin just, että mitä sitä ennen nettiä olisi tehnyt.