Mittwoch, 27. Februar 2019

Pitääkö nuoren polven saksalaisen tuntea syyllisyyttä esivanhempien kauhuteoista?


Pitääkö nuoremman polven saksalaisen(kin) tuntea syyllisyyttä esivanhempiensa kauhuteoista?
Pitääkö jokaisessa saksalaisessa elokuvassa ainakin jossain määrin näyttää jotain holokaustista?
Aina silloin tällöin kuulee jonkun sanovan, että hän ei ole itse syyllistynyt natsien tekoihin eikä ymmärrä, miksi hänen pitäisi tuntea syyllisyyttä.
Tämän vuoden Oscar-ehdokkaiden joukossa oli saksalainen elokuva „Werk ohne Autor“, joka kertoo toisen maailmansodan ajasta ja filmin sankari kärsii perheensä kanssa natsiregiimistä, mutta  elokuva ei näytä vilaustakaan juutalaisten kohtalosta . Tähän otti äskettäin lehdessä kantaa israelilainen psykologi/käsikirjoittaja Ayelet Gunda-Goshen.  Hän sanoo, että ei jokaisessa israelilaisessa elokuvassa puhuta Palestiinan miehityksestä eikä amerikkalaisissa nykyelokuvissa Trumpista, MUTTA jos saksalainen elokuva kertoo toisen maailmansodan ajasta, SE EI SAA olla mainitsematta holokaustia.
Aina silloin tällöin kuulee jonkun sanovan, että hän ei ole itse syyllistynyt natsien tekoihin eikä ymmärrä, miksi hänen pitäisi tuntea syyllisyyttä  ja he saavat minulta kuulla filosofi George Santayanan lauseen:
"Those who cannot remember the past are condemned to repeat it."
Asiasta ei saa vaieta, se pitää aina muistaa.

Holokaustin muistopäivänä joku oli laittanut tämän piirroksen Facebookin.


Huh, tänään on Holokaustin merkkipäivä- ihan tosissaan- mikä järki siinä on?
Täytyykö mun saksalaisena tuntea syyllisyyttä jostain, joka tapahtui vuosikymmeniä ennen syntymääni?
Ei, en usko, että sun täytyy tuntea syyllisyyttä.
Just niin! Ja ihan totta, se on vaan propagandaa, jolla halutaan polkea saksalaisia maahan, ettemme uskaltaisi olla ylpeitä historiastamme ja kulttuuristamme ja olisimme vaan kiltisti. Todellisuudessa kaikki on toisin, meille halutaan vaan antaa syy.
Nimenomaan! Mielestäni tämä riittää. Eikö tätä lukua voisi jo unohtaa eikä jatkuvasti puhua siitä?
Myönnän, että useimmat on koululaisena varmaan kysyneet, miksi asiaa käsitellään niin intensiivisesti

ja sitten käsittää, MIKSI SITÄ KÄSITELLÄÄN NIIN INTENSIIVISESTI.

Katsoin eilen Charite-sarjasta uuden osan ja kyllä tuli taas huono olo katsellessa mikä peto ihminen voi olla!



12 Kommentare:

  1. Ajattelen jotenkin niin, että meidän kaikkien pitäisi muistaa nuo kamalat tapahtumat ja pitää huolta siitä, ettei sellaista tapahtuisi enää missään eikä koskaan. Samalla tavalla oikeastaan meidän kaikkien pitäisi jakaa myös syyllisyys noista hirveyksistä. Siitä, että ihmiset saattavat tehdä toisilleen noin hirvittäviä asioita.
    Syyllisyys ei kuitenkaan ole pelkästään saksalaisten jälkipolvien.

    Eihän lastenkaan pitäisi ylipäätään kantaa syyllisyyttä vanhempiensa tai isovanhempiensa tekemisistä tai tekemättä jättämisistä. Se olisi kohtuuton taakka kannettavaksi.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Ei tosiaan haittaa, että me kaikki muutkin muistamme asian.

      Löschen
  2. Kannattaa itsekunkin pohtia, miksi 23.05.1949 päätetyn Saksan Liittotasavallan perustuslain lainlaatijat kirjasivat ensimmäisseksi pykäläksi:"(1)Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt."

    AntwortenLöschen
  3. Syyllisyytta ei tarvitse tuntea. Mutta pitaa muistaa. Siitahan tuo filosofikin puhuu. Muistamisesta. Silloin on helpompi varoa tallaisen tapahtumista uudelleen. Toivottavasti.
    Nain sanon mina, israelilainen myos.

    AntwortenLöschen
  4. Olen lukenut nyt muutamia sodanjälkeisen sukupolven jäsenten kirjoja, joista osa perustuu haastatteluihin. Psykologit ja psykoanalyytikot puhuvat paljon taakkasiirtymästä, jolla tarkoitetaan trauman siirtymistä sukupolvelta toiselle, ellei siitä voida puhua ja sen olemassaolo joudutaan kieltämään.

    Kun vertaa Saksaa, Suomea ja vaikkapa Venäjää, niin kyllä Saksassa on menneisyydenhallinta ollut myös Suomeen verrattuna aivan toista luokkaa - itänaapuristamme puhumattakaan.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Taakkasiirtymähän on hyvin sanottu. Gundar-Goshen on kyllä hänkin sanonut, että toivoisi, että israelilaiset ottaisivat mallia Saksasta, niin paljon on Saksassa puhuttu menneisyydestä.

      Löschen
  5. Syyllisyyttä ei pidä enään noin monen sukupolven jälkeen tuntea,mutta muistaa pitää, jotta se ei toistuisi.

    AntwortenLöschen
  6. Ei saa unohtaa. Ei saksalaiset, mutta emme me muutkaan. Tyhmä on se, joka luulee, että omasta kansasta ei olisi vastaavaan tietynlaisissa olosuhteissa. Meistä kaikista on, jos emme pidä varaamme. Siksi historiaa tulee opettaa, että se ei toistaisi itseään.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Kun suo antisemitismi taas on nousussa, mietin usein mitä pitäisi tehdä ja sitä samaa on varmaan aikanaan monet miettineet, mutta eivät usein uskaltaneet avata suutaan. Kummallista, että ulkomaalaisvihaa on Saksassa nimenomaan itä-Saksassa, jossa on vähiten ulkomaalaisia/pakolaisia.

      Löschen