Sonntag, 1. September 2019

Ai Weiwei kosketti

Kävimme eilen Düsseldorfissa Au Weiwein tähän asti suurimmassa näyttelyssä Euroopassa, aivan viime tipalla, sillä näyttely päättyy tänään. Olen ennenkin nähnyt jotain hänen töitään, mutta en nyt ole voinut sanoa, että hän olisi kaikista nykyajan taiteilijoista suosikkini, mutta vähän muuttui mielipide eilisen jälkeen, kun ymmärsin paremmin hänen sanomansa. Au Weiwein periaate on, että "Kaikki on taidetta, kaikki on politiikkaa". 

Tämän näyttelyn ehkä tärkein asia oli migraatio.

Life cycle oli 17m pitkä bambusta tehty "kumivene", jossa on 110 matkustajaa eri aikakaudelta ja kiinalaiset horoskooppieläimetkin olivat mukana veneessä.




Viereisessä salissa oli "pesula", jossa riippui 40 tangossa 2016 vaatekappaletta. Au Weiwei oli tiiminsä kanssa kerännyt näitä vaatteita pakolaisleireiltä ja ne oli pesty ja silitetty Saksassa ja ripustettu kokojen mukaan henkareihin. (Harmittaa, että tuo nainen oli ehtinyt pompata kuvaan, huomasin hänet vasta nyt.)


Nämä housut oli ihan pikkuisen lapsen, koosta saa vähän väärän kuvan. Kyllä siinä tuli mietittyä, minne tämäkin lapsi on joutunut. Onko hän hukkunut ja housut löytyneet merestä.


Tämän salin lattialla oli 650 neliön alueella yli 60 miljoonaa auringonkukansiementä.


Siemenet oli tehty Kiinassa posliinista. Mao kuvattiin usein nousevan auringon kanssa ja auringonkukkahan kääntyy aina auringon mukaan kuten sen ranskalainen nimi "tournesol" sanoo. Poliittinen sanoma siis tässäkin, ei saa aina kääntyä mukana.


Sunflower seeds-projektin jälkeen Weiweitä syytettiin verojen kiertämisestä ja hän joutui maksamaan 1,7 miljoonaa euroa veroja Kiinan valtiolle. Weiwei keräsi rahat velkakirjoilla, joista hän teki myöhemmin tapetin, jonka nimi on I.O.U., tulee englannin sanonnasta "I owe you".


Toinen tapetti on tämä, josta tarkemmin katsoen löytää mm. valvontakameroita, ketjuja, käsirautoja jne. Tapetin nimi on muuten "The Animal That Looks Like a Llama but is Really an Alpaca". Alpakka symbolisoi nettiaktivismia kiinalaisten nettisensuuria vastaan.


Kultaiset kiinalaiset horoskooppieläimet oli aseteltu kultaisen tapetin eteen. Tuo ikkuna on taidehallin ikkuna.


Study of Perspective muistuttaa katsomaan asioita monelta eri taholta. Weiwei on kuvannut tunnettuja ja paljon kuvattuja nähtävyyksiä keskisormensa kanssa.


Ja kappas vaan, siinä oli mukana myös Helsingin tuomiokirkko.


Onneksi jaksoimme lähteä näyttelyyn eilisestä läähättävästä helteestä huolimatta! Nyt meillä on ihanan viileää (+21C) ja tätä on luvattu moneksi päiväksi, juhuu!

5 Kommentare:

  1. Kiitos tästä! Helsingissä HAM:n näyttelyssä oli juuri noita valokuvia. Oli toki muitakin, mutta noin kantaaottava se ei ollut. Joistakin teoksista tuli mieleen Wienin kansatieteen museo (muuten aiak vanhanaikainen)näyttely Die Küsten Österreichs. Die neue Schausammlung des Volkskundemuseum Wien.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Huomasin vasta tuosta artikkelista, että Suomessakin on ollut näyttely.

      Löschen
    2. Minäkin näin sen HAM:n näyttelyn, taisi olla ensimmäinen HAM-vierailuni ja se jäi mieleen todella hyvin. Muualla en ole sitten hänen töitään nähnytkään.

      Löschen
  2. Näyttää hineolta ja vaikuttavalta, puhuttelevalta!

    AntwortenLöschen