Mittwoch, 25. Oktober 2023

Andalusiasta Lontoon kautta Danzigiin, Bolognaan ja Oberstdorfiin

Meillä oli ollut ystäväparin kanssa pitkään suunnitelma lähteä syyslomalle Espanjaan, mutta siitä ei tullut mitään kaikenlaisten silmä- ja hammasremonttien takia ja vapaita päiviä löytyi lopulta vain viisi. Sitten mietittiin lähdettäisikö Bolognaan, Danzigiin (= Gdansk), Lontooseen ja vaikka minne ja lopulta päädyttiin jäämään Saksaan ja lähdimme lempihotelliimme Oberstdorfiin ja se oli taas hyvä ratkaisu.

Ensimmäinen asia Oberstdorfissa oli ostaa uudet vaelluskengät, sillä entiset heittivät viime patikkaretkellä henkensä. Oberstdorfissa jos missään on parhaat urheilutarvikekaupat, siellä oli muuten kaupoissa myös paljon suomalaisia vaatteita, mm. Halti, Luhta jne. Ostin tutusta kenkäkaupasta Meindlin kengät ja ne istuivat taas ihan kuin olisi aina olleet jalassa.

Oli tarkoitus ajaa köysiradalla ylös Nebelhornin huipulle (2224m), mutta kesken matkaa tuli ilmoitus, että kovan tuulen takia ajot ylös peruttiin ja pääsimme vain alimmalle näköalapaikalle, mutta oli sieltäkin jo hienot näkymät alas laaksoon.

Illalla herkuttelimme hotellin bistron antimilla. Michelin-ukot olivat juuri käyneet testaamassa ravintolaa ja suosittelivat paikkaa, siitä luimme tosin vasta kotiin lähdettyämme eikä edes omistaja ollut huomannut vielä asiaa. Nam nam.

Seuraavana päivänä oli vuorossa Breitachklammin kanjoni, jossa emme ennen ehtineet käydäkään emmekä todellakaan pettyneet.

Ylhäältä oli kiva katsella ihmismuurahaisia.

Paluumatkalla olisimme joutuneet odottamaan bussia tunnin ja päätimme kävellä takaisin Oberstdorfiin ja samalla saimme ihailla maisemia ja katsella kelloa kilkuttavia lehmiä.

Toisena päivänä päätimme kävellä vuoren yli Itävaltaan, reitti on iisi kävellä ja matkalla on kauniit maisemat

Kolmas päivä olikin sitten kaiken huippu, sillä kävelimme Nebelhornin huipulle. Valitettavasti olin taas kerran unohtanut ottaa sauvat mukaan ja vuori oli jyrkkä ja koko ajan piti pelätä pieniä vieriviä kiviä, oli koko ajan tunne, että kuljen liukkaalla kelillä jyrkkää ylämäkeä ja takaisin ei kannattanut palata, sillä alamäessä ne pikkukivet on vielä vaarallisempia.

Kun pääsimme ylös, huokaisin helpotuksesta ja iloitsin pääseväni gondolilla alas, mutta sitten tuli tieto, että gondolin ovi ei toimi ja ehdin saada jo muutaman sydänkohtauksen kuvitellessani, että joudun luistelemaan niiden pikkukivien yli  sen jyrkän alamäen, mutta saivat sitten korjattua oven ja pääsimme alas.

Oberstdorf

Blick auf Oberstdorf

Ystävämme eivät olleet koskaan ennen käyneet Oberstdorfissa ja ihastuivat paikkaan. Hotellimme omistajan isä oli aikanaan tunnettu mäkihyppääjä Max Bolkart ja hän (91v)  istui usein hotellin aulassa drinkillä ja hotellin bistron  katossa oli hänestä isoja kankaalle tehtyjä printtejä komeista hypyistä. Näin nyt Wikipediasta, että Max oli kuudes Squaw Valleyn olympialaisissa, toinen oli Niilo Halonen, olisinkin voinut kysyä tunteeko hän Niilo Halosen, olisi varmaan vähän ihmetellyt mitä tuo eukko oikein kyselee.

14 Kommentare:

1. Hienot maisemat!
    Aloin tutkia miten "suomalaiset" kesalla ostamani Haltin kengat ovat ja kylla on ihan made in china. Mutta kiitos sinulle kun kengan sisalta loytyi sahkoisen
    jalkaraspin tera jonka olin pakannut Suomessa niin hyvin etten ollut sita loytanyt kun palasimme Israeliin. Ukkeli on hyvin iloinen!

AntwortenLöschen
  2. Kertakaikkisen upeat maisemat! <3 Hieno reissu.

3. Ai miten ihania Oberstdorfin kuvia. Yksi mun suosikkipaikka. Munkin patikointikengät on sieltä ja merkkikin sama. Ihanaa syksyä paskeriville

4. Totean, että Saksan sisällä voi matkailla kuin ulkomailla, niin monenlaista maisemaa. Ja miten helppo pistäytyä naapurivaltioissa. Sitä meillä suomalaisilla ei ole. Ruotsista erottaa meri ja idässä ei ole koskaan ollut "normaalia" naapuria.
    Niin upeita kuvia! Kiitos!

AntwortenLöschen
    1. Se täällä on parasta, että pääsee nopeasti naapurimaihin.

5. Kiva reissu teillä!
    Minunkin jalkoihini Meindlit ovat kuin tehdyt, viimeisimmät on hankittu Amsterdamista.
    Me muuten patikoimme äskettäin Andalusiassa, mutta mukana olivat vain astetta kevyemmät lenkkarit. Yhdellä retkistä kunnon vaelluskengät olisivat kyllä olleet parempi valinta.
    Alaspäin vierivät pikkukivet ovat vihonviimeisiä, olkoot jalkineet mitkä tahansa! Hyvä, että saivat hissin teille kuntoon.

AntwortenLöschen
  6. Olen jo käynyt ties kuinka monta kertaa ihailemassa näitä reissukuvia! Turha lähteä kauemmaksi, kun lähempääkin löytää katseltavaa vaikka kuinka paljon. Minulla on ollut pitemmän aikaa mielessä juttu "Kiertelen ympäri Saksanmaan" alkaen siitä, kun koulutyttönä lähdin ensimmäisen kerran kesätöihin Bochumiin, seuraavan kerran Kölniin jne. Mielenkiintoisia työ- ja lomamatkoja kertyi sieltä myöhemmin moniakin, mutta tällaisia upeita kuvia kuin sinulla on täällä, ei albumeistani löydy.

1. Nykyään otetaan vähän liiankin paljon kuvia, ei ole minullakaan paljon kuvia Heidelbergin ajalta, kun piti miettiä mitä kannattaa kuvata, kun oli 36 kuvan filmi tai joskus jopa 12 kuvan eikä kaikilla ollut edes kameraa.

Löschen
  7. Olen muuten käynyt tuolla kanjonilla kävelemässä joskus 2006. Jossain vanhan koneen muistissa on kuvia sieltä. Mutta nuo Baijerin/Tirolin maisemat ovat ihania!

AntwortenLöschen
    1. Sielu lepää noissa maisemissa paitsi se ylösnousu vuorelle otti koville kun pelkään „liukastumista“.