Britit ottivat 1800-luvulla jonkinlaisena suojakilpenä käyttöön leiman "Made in Germany". Sillä haluttiin suojata kotimaisia (=brittiläisiä) tuotteita eli saada ihmiset ostamaan hyvää brittilaatua eikä saksalaista roskatavaraa. Made in Germany tarkoitti silloin halpaa feikkituotetta. Mutta mitenkäs siinä kävi? Ei kestänyt kovinkaan kauan, kun brittiasiakkaat tajusivat, että Made in Germany onkin takuu hyvästä laadusta.
Saksan Top 10 vientitavaralistaa johtaa autoteollisuus, saksalaisilla autoilla on hyvä maine eivätkä saksalaiset pelkää laittaa niihin Made in Germany-leimaa.
Minun ensimmäinen autoni oli myös saksalainen, punainen Volkkari, tarkemmin sanoen Kupla eli Saksassa Käfer (=koppakuoriainen) ja näyttää siltä, että seuraavakin auto on Volkswagenin tuote, sillä täällä selaillaan autoesitteitä ja etsitään autoa, josta vanha ja raihnainenkin ihminen pääsee helposti nousemaan ylös eikä enää tuota Allumiehen Audia, josta pääsee ylös vain nostokurjen avulla.
Palaan tänne blogiin kesälomalta Suomesta 3 viikon jälkeen. Onpa taas mielenkiintoista lukea, mitä Allulla on mielessä. Tuosta uuden ajopelin hankinnasta sen verran, että meidän Opel Merivasta on tosi helppo nousta mennä. Suosittelen.
AntwortenLöschenMeidän naapureilla taitaa myös olla Meriva vai oliskohan niillä joku Renault, huh, en menekään vannomaan. Kiva, että olet palannut taas maisemiin.
LöschenMeidän Baggebilen on kyllä niin laatutavaraa kuin vain voi olla, vaikka onkin jo eläkeläinen. Äänikin, jos sillä satutaan ajamaan, on niin komea!
AntwortenLöschenBaggebilen? Nie gehört!
LöschenBubblan eli kuplafolkkari=baggebilen,joka tulee sanasta skalbagge meidän pikkupoikien sanastossa.
LöschenAi teillä on vieläkin kupla? Mun kupla saisi nyt jo erilaisen rekisterikilven eli normaalin numeron perään tulisi kirjain h = historiallinen. Tänne Saksaanhan mä sen auton (oli muuten nimeltään Alfred, mitäs tykkäät nimestä?) toin, mutta se alkoi sitten joskus teini-ikäisenä kuttuilemaan. Meillä on siitä paljon muistoja, myös epämiellyttäviä, kun Allumies ajoi mun suomalaisilla rekkareilla, vaikka ei olisi saanut ja yksi poliisikyttä alkoi tarkkailemaan ja jouduttiin maksamaan siitä jotain veroja/tulleja.
LöschenKaikki Alfredit ovat niin ihania. You know!
LöschenKyllä ne saksalaiset osaa. Mekin melkein ostettiin volkkari, mutta viime metreillä päädyttiin Fordiin. Siinä oli isompi paksi ja enemmän jalkatilaa. Sillä Amerikassa kaikki on suurta:).
AntwortenLöschenEnnen me saatiin Fordista hyvä alennus, kun täällä on Fordin tehdas. Nyt saadaan VW:sta ja 15 prossaa on iso raha.
LöschenMeillä oli Saksassa ykkösautona aina VW, kunnes siirryttiin töitten takia maastureihin. Saksassa aina 2-3 vuoden välein vaihdettiin auto uuteen. Nyt minulla on vieläkin muuttoautona tuomani Corsa vuosimallia 96, eikä sillä ole ajettu kuin 160.000 km. Käytössäkin se on halpa, sillä minulle bensalitra maksaa vain 80 centtiä, bensa haetaan nimittäin itänaapurista. Itänaapurit sensijaan tulevat tänne yleensä isoilla maastureilla.
AntwortenLöschenMaikki
Me ollaan tähän asti ajettu autot melkein ihan loppuun. Mun Yaris taitaa olla nytkin jo 12v, tosin olen ajanut vain 30000km, kun käytän paljon yleisiä kulkuneuvoja.
LöschenNo on siulla vähän kilometreja, eihän niitä suurkaupungeissa kerry, kun on niin hyvät liikenneyhteydet. Me asutaan oikeestaan maalla, mutta meillä on vieressä Joensuun laitakaupungin ostoskeskus kaikkine palveluineen, joten ei pitkiä matkoja tarvitse ajella verrattuna muihin Itä-Suomen kuntiin. Joensuu on nykyisin niin iso, että se yltää Venäjän rajalle asti.
LöschenMinun auto on muutes käynyt kymmenessä eri maassa ja kerran vain Liettuassa iltapimeellä tuli Reifenpanne. Seuraavaksi autoksi haluaisin kyllä taas jonkun pikkusaksalaisen esim. Polon.
Maikki
Kaikki pitemmät ajot menee Allumiehen työsuhdeautolla, kun siinä on ilmaiset bensat. Kerran vaan jouduttiin ajamaan Sveitsiin asti Yariksella, muuten ajan vain pieniä matkoja. Jos te menette tankkaamaan Venäjän puolelle, siihenhän menee paljon aikaa, kun on kaikki tullimuodollisuudet sun muut vai?
LöschenMinun veljellä on valtakirja minun autolle. Hän on aamuvirkku, eläkeläinen ja lähtee hyvin aikaisin rajan taa ja silloin siellä pääsee nopsasti rajan yli ja takaisin. Matkaa rajalle on n.70 km. Itsa harvemmin käyn siellä tankkaamassa.
LöschenMaikki
Meilläkin on saksalainen, ja monen vuoden kokemuksella voin sanoa, että luotettavia ovat. :-)
AntwortenLöschenKyllä ne taitaa olla kaikkialla hyvässä maineessa nuo saksalaiset autot.
Löschen