Montag, 16. September 2013

Päämäärä Berliini

Kaunis Bad Saarow jäi taakse, siellä olisi voinut olla pitempäänkin,

ja jouduimme tukkitöiden takia muuttamaan reittiä ja ajamaan viitisen kilometriä tämän kauniin kanavan vartta. Ongelmana oli vain se, että asfaltti loppui tässä kohtaa ja jouduimme ajamaan  tuota kapeaa sorapolkua eikä peffa oikein tykännyt moisesta ja piti vielä varoa, että pysyy tasapaino eikä molskahda tuonne veteen.

Noin 40km ennen "maalia" tuli jo Berliinin kyltti, mutta se ei tarkoittanut sitä, että olisimme jo perillä, sillä hotelliimme Friedrichstrasselle oli vielä ainakin 30km matka.

Berliinissä piti ylittää Spree-joki parikin kertaan, kerran sillan yli, toisen kerran lossilla

kunnes sitten vihdoin saavuimme Berliinin muurin itäpuolelle, jossa on nyt East Side Gallery ja sen ohi ajelimme perjantai-iltapäivän ruuhkaliikenteessä hotellillemme Friedrichstrasselle.

Pyörät ja pyörälaukut saimme jättää hotellin parkkitaloon, matkalaukut oli matkan järjestäjä tuonut hotellin respaan kuten muinakin päivinä. Illalla tapasimme langon ja kälyn ja vietimme heidän kanssaan hauskan illan kivassa bistrossa ulkona Spreen rannalla. Seuraavana päivänä matkustimme sitten kimpsuinemme ja kampsuinemme paikallisjunalla takaisin Görlitziin, jonne olimme jättäneet automme parkkitaloon. Ensi vuonna teemme vuorenvarmasti taas jonkun pyörämatkan. Maailma näyttää niin erilaiselta pyörän satulasta katsoen.

16 Kommentare:

1. Vihreää ja rehevää, vaikka olette jo suurkaupungissa. Sitähän se Berliini onkin tunnettu.
    Nähtävästi matka sujui kommelluksitta myös perjantairuuhkassa. Oliko sinulla muuten se "geelityyny" mukana?

AntwortenLöschen
    1. Mitä tyynyä tarkoitat? Kyllä noissa pyörissä jonkinlainen geelisatula on itsestään, mutta mähän ostin joku aika sitten Tempur-tyynyn (ei siis mitään geeliä) pyörän satulaan laitettavaksi, mutta en saanut sitä pysymään paikallaan, täytyy keksiä joku juju, miten sen saa vaikka jonkinlaisilla klemmareilla pysymään paikallaan, kun se tyynyn kiristettävä nauha ei toimi kunnolla. En ottanut sitä sitten mukaan, kun ei yleensä ole ollut ongelmia, mutta nyt kyllä harmitti vähän, se olisi ehkä auttanut.

Löschen
  2. Näillä teidän kilometreillä Ahvenmaalla pyöräily on pikkujuttu!

Olisipa kiva lähteä pyöräretkelle, mutta saas nähdä koska saan sen verran itsestäni irti.

1. Mehän voitais ensi kesänä pyöräillä sun kanssa vaikkapa tämä Schärenhüpfen
      KLIK

Löschen
    2. "Diese Tour ist aktuell nicht buchbar." Epäilen, että järjestetäänkö sinne noin hyvin järjestettyjä retkiä kuin nämä teidän ovat olleet.

3. Ei tälle vuodelle ole tietenkään enää eikä ensi vuoden katalogi ole vielä valmis, mutta kyllä noita matkoja on aina ollut tarjolla ja saman järjestäjän eli sama laatutaso, tietenkin pienillä myönnytyksillä, kun ollaan Suomessa, heh heh. :-)

4. Saksalaisesta laatutasosta on pakko sanoa, että viime viikoisen kansainvälisen kongressin pääjärjestäjä oli saksalainen; kukaan muu ei tiennyt koskaan mitään ja kaikki detaljitkin piti kysyä häneltä. Ja koskaan en ole ollut niin huonosti järjestetyssä kongressissa. (ja avajaisissa söimme kebabhampurilaisen ja joimme piimää)

Majapaikkoja on tietenkin pienempi valikoima tuolla saariretkellä, joten osa on varmaan oikeasti vaatimattomampia.

Löschen
    5. Kas kun se saksalainen tuollaisia ruokia tarjosi eikä Bratwurstia, hapankaalia ja olutta. :D
      Joo, ei ne saksalaiset osaakaan organsoida, tuo linkin firma Eurobike onkin itävaltalainen ja se on ihan eri asia, küss die Hand Madam und so weiter. :-)

3. Das sieht mir so aus, als wäre es eine tolle Radtour gewesen und offenbar alles bei schönem Wetter... herrlich!
    Ganz viele Grüße!

AntwortenLöschen
    1. Es war einfach genial und von den bisherigen sieben Radwochen hatten wir überraschenderweise mit die besten Unterkünfte.

Löschen
  4. Ja tulihan sitten tuttuakin paikkaa myös meille. Mahtavan pyöräretken teittekin, vaikkette jaksaneetkaan palata takaisin pyörän päällä. Tuollaiset pyöräretket ovat todellakin antoisia ja paikkoja näkee aivan eri kulmasta kuin autoillen. Minä kuitenkin tyydyn toistaiseksi pyöräilemään vain täällä Berliinissä.

AntwortenLöschen
    1. Ystävämme ovat ajaneet toisinkin päin, tosin vain Berliinistä Cottbusiin.

Löschen
  5. Olipas reipas retki. Tunnen itseni aivan supelaiskaksi, mutta ehkä se motivoi minua liikkeelle?

1. Johan sä aloitit ne kävelylenkit, seuraavaksi sitten fillarilla. :D

Löschen
  6. Voikun saisin haninkin innostumaan tuollaisista pyöräretkistä! Varmasti näyttää kaikki paikat erilaiselta, ja vielä se kaikki hyötyliikunta kaupan päälle. Loistavaa!

AntwortenLöschen
    1. Sveitsissä kyllä pitäis olla e-bike, mutta olen kuullut, että siellä ne toimiikin hyvin, kun latauspaikkoja on paljon tarjolla.