360km pyöräilyä onnellisesti takana. Kehnosti olisi voinut käydä, jos Allumiehen vuokrapyörästä olisi irronnut kokonaan se iso löysä ruuvi , jolla ohjaustanko kiinnitetään pyörän runkoon. Matkalla oli karmeiden ylämäkien lisäksi tietenkin myös komeita alamäkiä ja siinä ei olisi ollut kiva, jos ohjaustanko olisi irronnut (kokemusta kun miehellä on ennestään siitäkin). Meillä oli työkaluja mukana, mutta ruuvi oli niin rikki, että sitä ei saanut enää kiinni. Pyörä pantiin sähkötolppaan kiinni ja Allumies lähti lähijunalla (onneksi asema oli lähellä) Zürichiin, kun me muut ajoimme vielä 8km loppumatkan. Matkan järjestäjä lupasi tuoda seuraavana aamuna hotelliin uuden pyörän ja viinipullon kiitokseksi, että jaksoimme olla ystävällisiä.
Kolme meistä ajoi e-bikella ja Luojan kiitos tajusin ottaa sellaisen, sillä muuten olisi tullut taluttamishommia turhan paljon. Kerran oli sellainen ylämäki, ettei siihen pystynyt sähköpyöräkään ja jopa Allumies joutui taluttamaan, mitä ei kovin usein tapahdu.
Sää oli Saksasta lähtiessä tällainen (kuvassa lähtöpaikkamme Konstanz)
ja Zürichiin päästessä tällainen (kuvassa Zürichsee keskipäivällä)
Onneksi olemme nähneet Zürichseen usein auringossa ja tiedämme sen olevan kaunis. Uskomattonan kauniista Appenzellerlandista ei taida löytyä yhtään valokuvaa. Menimme litimärkänä pyörien kanssa hammasratajunalla ylös ja laskettelimme kovaa vauhtia jääkylmässä tuulessa alas eikä siinä juuri ollut haluja pysähtyä ottamaan kuvaa pimeässä ja sateessa.
Millään pyörämatkalla meillä ei ole ollut niin paljon ongelmia löytää oikeaa reittiä kuin tällä. Kylttejä oli paljon, mutta joskus monen tien risteyksessä puuttui kyltti tai joku kiusanhenki oli kääntänyt sen väärään asentoon tai kyltti makasi nurmikolla. Mutta kuten näette, löysimme kaikesta huolimatta takaisin kotiin.
Sveitsissä oli mukava ajaa, autoilijat ovat hyvin kohteliaita pyöräilijää kohtaan. Rajoja ei matkalla aina huomannut, sillä siirryimme maasta toiseen usein jossain metsässä. Yhtenä päivänä huomasimme autoilijoiden käyttäytyvän aivan eri tavalla, he halusivat etuajo-oikeuden, vaikka heille se ei olisi kuulunutkaan ja sitten tajusimme, että niin, mehän emme olleetkaan enää Sveitsissä vaan Itävallassa.
Lupaan laittaa seuraavaan postaukseen vähän aurinkoisempia kuvia.
Upeita kuvia! Onneksi Allumiehelle ei käynyt pahasti.
AntwortenLöschenOlen vain kerran ollut pyöräilylomalla (Italian Alto-Adigessa), mutta arvaa vaan tekisikö mieli uudelleen. Sveitsiin haluaisin matkustaa muutenkin.
On se Sveitsi sellainen mallimaa, siellä on kaikki kunnossa, talojen pihat tosi siistejä ja ihmiset kohteliaita. Huono puoli on hintataso, se on tosi julma.
LöschenVau miten pitkä ja ihana pyöräilyreitti! Onneksi ei irronnut se ruuvi sitten kokonaan,helpotus.Mikä muuten on e-pyörä?
AntwortenLöschene-pyörä on polkupyörä, jossa on lisälaitteena akku (se näkyy ylimmässä kuvassa hyvin), josta saa lisävoimaa oman polkemisen lisäksi. Sitä ajetaan ihan niinkuin polkupyörää eikä se liiku, jos ei itse polje, mutta akusta saa apua esimerkiksi ylämäessä ja nyt pääsin mäkiä ylös, joita en omalla pyörällä varmaan olisi päässyt. Joka ilta piti laittaa akku hotellihuoneessa lataukseen noin neljäksi tunniksi ja se riittää noin 60 km matkalle, jos ei nyt ihan koko aikaa yritä ajaa vuoria ylös.
LöschenTaalla Israelissa on noita e-pyoria ihan riesaksi asti. Niilla huristellaan jalkakaytavilla kaameeta vauhtia ja monta kertaa olen melkeen jaanyt semmosen alle. Tai ainakin pelastynyt, kun semmonen on suhahtanut 50 km/h millimetrin paasta ohi. Mitaan niiden nopeutta saatavia lakeja ei ole tai ei ainakaan noudateta. Ja miksi jalkakaytavilla, sehan on kulkuneuvo siina kuin mopo tai autokin. Raivostuttavaa.
AntwortenLöschenMutta tuolla teidan retkimatkalla se oli varmaan tosi kiva. Pitaisi varmaan lahtea joskus Eurooppaan reissulle sellaisella. Siella liikennesaantojakin noudatetaan paremmin ja on omat pyorapolut ja reitit.
Luulen, että tarkoitat s-pedelec'iä, jolla voi ajaa 45kmh, tällä mun käyttämällä korkeintaan 25kmh ja sellaisia nopeuksiahan saa tavallisellakin pyörällä aikaan. Tämä ei ole mopo, johon tarvitaan ainakin Saksassa rekisterinumero vaan tosiaan polkupyörä ja jalkakäytävällä ei saa ajaa, ei polkupyörällä eikä mopolla.
LöschenZüri wätter - asuimme Zürichissä toissa vuonna 9 kuukautta, kummasti se järvi kerää pilviä ja sumua. Kaipuu kaupunkiin on kuitenkin kova.
AntwortenLöschenOliko reittiopasteissa tosiaan ongelmia Sveitsin puolella? Me poljimme työreissun aikana paljon, lähinnä tietenkin Zürichin ympäristössä ja olin kovin tyytyväinen reittisysteemiin vaikka mikään ei voita Hollantilaisten ja belgialaisten numeroverkostoja.
Kiva kun kommentoit. Olin itsekin yllättynyt, että Sveitsissä, jossa kaikki asiat on niin hyvin, oli reitti osittain huonosti merkitty. Kaupungeissa oli hyvät merkit, mutta maalla meillä oli vaikeuksia, kun tuli iso risteys eikä merkkiä tai epäselvä,mihin suuntaan se merkki näyttää. Edellisillä matkoilla meillä on ollut todella hyvät ja tarkat kartat ja sen lisäksi pyöräfirman merkkejä kriittisissä kohdissa lyhtypylväissä jne ja on aina tiennyt, että on oikealla tiellä, mutta täällä sanottiin vain pyörätien nimi ja merkkejä puuttui ja jouduttiin kysymään jostain maalaistalosta suuntaa, kun pikkuteitä oli tarjolla vaikka kuinka monta.
LöschenOli se hyvä juttu, että ohjaustanko ei lähtenyt lentoon alamäessä. Minua ei kyllä saa Sveitsiin pyöräilemään, korkeintaan Basel Landista Elsassin puolelle! No, ehkä tuon Zürichin järven ympäri juuri niitä rantateitä. Teillähän olisi pitänyt olla navigaattori mukana!
AntwortenLöschenEikö tämän osaksi sateisen reissun hyvä puoli ole se että nyt Suomessa teidän reissun aikana ei voi sataa, ei ainakaan paljoa. :)
Kyllä tuli huono olo kun mietin, mitä taas olisi tapahtunut, neljä seuraavaa hammasta tms
LöschenOnneksi olette kotona ehjänä! Kyllä se niin on, että ystävällisyydellä on aina parempi teho kuin kiukulla ja moitteilla.
AntwortenLöschenSitä on itsekin sitten automaattisesti ystävällisempi.
LöschenKiitos sanasta "hammasratajuna" - juttelin juuri eilen naapurin kanssa sitä, miten helposti voi patikoida pienten lasten kanssa Sveitsissä, kun lähes kaikkialle pääse köysiradalla tai ... mikä sen nimi nyt on suomeksi... sellaisella junalla siis... ylös ja voi sitten kävellä alas.
AntwortenLöschenKuule itsekin vähän mietin tuota suomalaista sanaa ja piti tarkistaa googlesta. Joskus kääntää sanontoja puolin ja toisin ihan sananmukaisesti eikä huomaa virhettä. Käänsin joskus suoraan saksaksi "vesi kielellä" eikä kukaan tajunnut enkä silloin vielä tuntenut saksalaista sanontaa "mir läuft das Wasser im Munde zusammen".
LöschenHuh! Onneksi oli tosiaan enkeleitä matkassa. Kiitos "nojatuolireissusta" ja tervetuloa EHJÄNÄ takaisin.
AntwortenLöschenOli todella suojelusenkeli, joka huomasi löysän ruuvin ajoissa.
LöschenVau, hurja matka, mutta kävi vaihteeksi tuurikin siis. Käteviä nuo e-pyörät, pikkuisen työntöapua ylämäissä, enempää ei polkupyörä tarvitsekaan.
AntwortenLöschenTänään huomasin jo eron omaan pyörääni, kun poljin ylämäkeä.
LöschenKiitos kivasta postauksesta. Hyvä, että kaikki meni hyvin. Aurinkoisempia kuvia odotellessa. Sateisesta Helsingistä, HK
AntwortenLöschenMitenkäs siellä nyt sataa, vaikka en ole paikalla.
AntwortenLöschenAjattelinkin jo että ootteko elossa kun ei mitään kuulu, ei edes väliaikatietoja. Onko tämä nykyinen matkanjärjestäjä vähän kehnompi kuin aikaisemmat, huolimattomampi tarkoitan? Saksassa on kiva pyöräillä kun peltoteitä riittää kylästä toiseen. Sveitsissä ennemmin vaeltelen ja ajelen juurikin noilla hammasratasjunilla ylös tai alas. Yksi suosikki on Brienzin Rothorn Bahn, jalan ylös ja junalla alas. Nyt kuitenkin ensin Territetiin haistelemaan historian havinoita, Suomeenkin liittyviä.
AntwortenLöschenpaskeriville
Saksalainen firma luottaa Sveitsin pyöräteiden numerointiin ja kyltteihin ja kyllähän ne pääreitit oli kunnossa, mutta pienempiä teitä oli vaikea löytää. Ennen ollaan käytetty Eurobikea ja heillä on joka kääntymispaikka merkitty E-kirjaimella, sakarat näyttää aina suuntaan minne pitää ajaa.
LöschenPiti oikein katsoa netistä, että mikä ihmeen Territet, Montreaux on nähty, mutta Territetiä en kyllä muista, vaikka olisi se varmaan pitänyt tuntea, kun Emil Steinberger, Sveitsin paras koomikko, on näköjään siellä syntynyt. Mitäs ne suomalaiset on siellä tehneet???
En ole ollenkaan pyöräilyihminen. Lapsena ja koululaisena sain pyöräillä kouluun ihan joka säällä, -25 oli maximum, matkaa oli 4,5 kilsaa, oltiin tosin terveempiä kuin koulubussilapset.
AntwortenLöschenSveitsistä olen nauttinut vaellellen, Graubündenissä yleensä ja tykkään tosiaan enemmän kuin Itävallasta.
Nyt sitten Suomeen pyörät mukaan, ei ole nousuja....."poikapuoli" sunnuntaina ajeli Mallasveden ympäri, parisen tuntia tais mennä ;)
Maikki
Graubünden onkin kivaa seutua. Ei taideta ottaa pyöriä mukaan.
LöschenTuo Konstanzin kuva on niin kaunis, joten odottelen nyt vain sitten niitä aurinkoisempia kuvia. Kun kesäpaikasta kirjoitin pitkän kommentin, ei iPadini suostunut sitä lähettämään:-( Oli varmaan saanut auringonpistoksen, kun taivaalla ei näkynyt ainuttakaan pilvenhattaraa .
AntwortenLöschenKonstanz onkin kaunis kaupunki, kiva tunnelma, on paljon opiskelijoita, pyöräilijöitä ja järveä ja jokea (ja joskus turhan paljon sveitsiläisiä ostoksilla, kun Sveitsissä on kaikki niin k-a-m-a-l-a-n kallista). Teillä taitaa olla aina Suomen paras sää, kun muualla sataa, teillä ei ole pilvenhattaraakaan.
LöschenTai oikeammin: kun idässä sataa, on meillä lännessä aurinkoista ja päin vastoin.
Löschengoogeloi vaikka: mannerheim territet. Haluun nähdä ja kokea kun on vähän tämmöset historialliset vuodet käsillä.
AntwortenLöschenpaskeriv
Kiitos vinkistä, tulee tässä yksi "lacune" taas suljettua ja samalla harjoiteltua ranskaa, kun näkyy olevan paljon ranskaksi tietoa marechallista ja Sveitsistä.
Löschen