Dienstag, 12. September 2017

Pyöräloma / Krimml -> Zell am See

350km pyörän satulan päällä on takanapäin ja kaikesta polkemisesta huolimatta vaaka näyttää yhtä lisäkiloa tai voisikohan se johtua lihaksista, jotka ovat läskiä painavampia.
Yövyimme matkalla Krimmliin Münchenin lähellä Schloss Hohenkammerin hotellissa, joka on ilmeisesti suosittu kongressihotelli, sillä sieltä on lyhyt matka Münchenin lentokentälle. Vähän epäröimme sen laatua, kun kahden hengen huone aamiaisen kanssa maksoi vain 54 euroa eli 27 euroa per nuppi. Monessa hotellissahan ottavat jo aamiaisesta 20 euroa.  Mutta yllätys yllätys, hotelli oli oikein kiva. Hinta oli HRS-deal ja sattumalta tarjolla juuri sillä hetkellä kun etsimme Münchenin läheltä huonetta.

Kuva on huoneemme ikkunasta, vastapäisessä rakennuksessa oli tähtiravintola ja siellä näkyi olevan hääseurueita.

Edellisen rakennuksen sisäpiha. Me olimme uudemmassa osassa hotellikompleksia.

Aamiashuoneessa oli mielestäni kivat kattolamput.

Seuraava hotelli olikin sitten Itävallan  Krimml'issä lähes 1100m korkeudessa. Siellä saimme pyörät ja ajo-ohjeet ja yövyimme yhden yön. Hotelli ei ollut mikään erikoinen ja ruokakin oli niin vaatimatonta, että oli pakko tilata jälkiruoaksi Kaiserschmarrn. Ylipäänsä totesimme, että Itävallan neljän tähden hotellit eivät ole yhtä hyviä kuin Saksan ja esim. yhdessä hotellissa vaativat aamiaisella lisämaksua cappuccinosta, uskomatonta.

Aamiaispöydässä oli hauska iso brezelleipä, joka oli täytetty kinkulla, juustolla, vihanneksilla, se oli ihan kiva idea, muuten paikka ei ole mainitsemisen arvoinen.

Ruokapöydässä illalla tutkimme säätiedotusta kännykästä ja sieltä tuli aika hurjia tietoja, lämpötila +1C ja ehkä lumisadetta. Vähän alkoi pelottaa, kun tiesin, että seuraavana päivänä pitää ajaa noin 70km, pääasiassa alamäkeä ja jos vaikka olisi liukasta, hui kamala. Onneksi aamulla oli sentään kuutisen astetta, mutta sadetta. Ei muuta kuin sadehousut pyöräilypöksyjen päälle, kenkien päälle sadesäärystimet suojaamaan kastumiselta ja kyllähän ne lämmittivätkin. Kypärän päälläkin pidin sadehuppua ja kyllähän siitä kaikesta selvittiin, vaikka sormet alussa palelivatkin.

Nämä oli maisemat startattaessamme.

Reitti oli helppo, paljon alamäkeä ja ajoimmekin sinä päivänä keskimäärin 20kmh:n vauhtia. Jossain alamäessä vauhti olisi lähennellyt 40kmh, jos en olisi jarruttanut.

Sää parani, kun lähestyimme Zell am See'tä.

Ja seuraavana aamuna meitä tervehti sininen taivas. Zell am See on kaunis paikka, mutta meille tuli kiire lähteä sieltä pois, sillä kaupunki oli aivan täynnä hunnutettuja naisia, ilmeisesti rikkaat saudit ovat vallanneet Grand Hotellin, jonka pihassa on Hundertwasser-Brunnen.

Tässä olisi ollut kiva istuskella, mutta olimme juuri lähteneet hotellimme aamiaispöydästä, joka oli sisätiloissa. Meidän hotellimme oli täynnä brittejä, ilmeisesti tulevat nopeasti ennen brexitiä mantereelle.

Tässä ollaankin sitten jo lähtemässä ajamaan eteenpäin.

Zell am Seen korkein vuori on Kitzsteinhorn, siellä oli satanut lunta.

11 Kommentare:

1. Hauska lukea reissukuulumisia! Zell am Seellä olen joskus käynyt, mutta muistan vain että kaunista oli. Ja äkäinen joutsen. Sinunkin kuvassasi joutsen vilahti, mutta lienee ihan ystävällismielinen.
    Aikas matkan olette polkeneet. Huh huh. Lisäkilo on ehdottoman varmasti tiukkaa lihasta!!

AntwortenLöschen
    1. Tosi kaunista seutua, mutta jotenkin tuntuu oudolta, jos siellä tulee enemmän niqab-huntupäisiä naisia vastaan kuin tirolilaislakkisia alkuasukkaita.

Löschen
  2. Kitzsteinhornilla sai lasketella kesälläkin. Hississä oli useampi ruotsalainenkin suksineen. Me saatiin sieltä ravintolasta Quarkstrudelista joku pöpö, kun kumpikin oltiin seuraavana päivänä vatsataudissa.

Maikki

AntwortenLöschen
    1. Minäkin söin matkalla Quarkstrudelia, mutta en onneksi saanut pöpöä, se ei olisi ollut kiva juttu pyöräillessä.

Löschen
  3. Onpas ollut taas hienoja maisemia. Mutta yllättävän kylmää. Luulin, että sielläpäin olisi vielä lähes kesä?

AntwortenLöschen
    1. Se kylmin paikka oli tietenkin siellä oikein korkealla vuoristossa, mutta eihän tuollakaan ollut kuin joku +20C. Kun oli sitä ennen ollut meilläkin kamalia helteitä, olin oikeastaan mielissäni, ettei ollut tukahdettavan kuuma ajaa.

Löschen
  4. Ei saa laittaa kuvia Kaiserschmarrnista, tulee ikävä sekä ruokaa että noita maisemia. Kävin muuten tuolla sellaisessa dindr-kaupassa (ostin sukkia), ja se oli täynnä niqab-pukuisia naisihmisiä, joilla sitten mukana miehet, jotka maksoivat ostokset. Ja kaupasta lähtiessä valtavat pussit ostoksia.

AntwortenLöschen
    1. No kun en muistanut, että olet aivan hulluna siihen Kaiserschmarrniin.
      Ai silloinkin jo niitä naisia, luulin, että on uudempi ilmiö. Nehän siirtyy kuten venäläiset paikasta toiseen, aina valtavia joukkoja.

Löschen
  5. Aivan upea pyöräilyloma! Tuo Saksan hotelli oli kyllä todella edullinen enkä tosiaan ole ennen kuullut, että jokin tuote aamiaisella maksaa extraa. Tosin voi se olla täälläkin niin, ellei sitä ole valikoimassa valmiina. Tulee niin vähän yövyttyä hotelleissa. Aika hurja olisi ollut keli jos ennuste olisi toteutunut. Meillä on ollut aamuisin tällä viikolla sellaista + 10 tai enemmän. Tälle aamulle luvattiin sadetta, mutta pääsin kuitenkin töihin pyörällä kun sade ei vielä siihen mennessä ennättänyt kohdalle.

AntwortenLöschen
    1. Hinta oli kyllä poikkeus, me luultiin, että ne alkaa väittää, että hinta on hengeltä, mutta eipäs väittäneet. Tuolla pyörämatkalla ei pieni sade juuri haittaa, mutta jos sitä vettä tulee kaatamalla kuten vuosia sitten meidän Provencen matkalla, se ei ole enää kivaa.

Löschen
  6. PAkko päästää kiertämään keski-Eurooppaan.